6 mobile commerce trends om in de gaten te houden in 2022

Wil je een betekenisvolle relatie met klanten opbouwen, dan is het belangrijk om te adverteren waar je klanten zijn. Door in te spelen op nieuwe trends kunnen merken relevant en 'top of mind' blijven. Geen betere plek om te beginnen dan mobiel.

In deze blog kijken we naar enkele trends in mobile commerce die we in 2022 kunnen verwachten, en hoe Snapchat je advertenties op mobile kan ondersteunen.   Mobile commerce, of m-commerce, is het kopen en verkopen van goederen en diensten op mobiele toestellen zoals smartphones en tablets. Verkoop kan via sites, browsers, winkel apps en social media.  Meer dan ooit hebben consumenten toegang tot producten onderweg, waardoor ze overal en altijd aankopen kunnen doen. Omdat mobiele devices innovatieve manieren bieden om online te browsen en te kopen, kiezen consumenten steeds vaker voor mobiel winkelen vanwege de snelheid en het gemak.  We hebben de belangrijkste trends op een rijtje gezet.

 

6 trends om in de gaten te houden

  • Een aangename shopping experience op mobiele devices
  • Doelgroepen bereiken waar ze actief zijn met social commerce
  • Omnichannel marketing strategie om via verschillende kanalen in contact te komen/blijven met je klanten
  • Creëer relevantie door personalisatie
  • Voorbijgangers aantrekken door location based marketing
  • Je doelgroep overtuigen met Augmented Reality (AR)

Een aangename shopping experience op mobiele devices

De consument heeft in de VS en de UK nu officieel de sprong gemaakt van desktop naar mobiel.   67% van e-commerceverkoop verlief afgelopen jaar via mobile devices en dat zal waarschijnlijk alleen maar toenemen. Een aangename en feilloze shopping experience is dus uitermate belangrijk.  Maak dus een snelle en mobile responsieve website voor meer page views per bezoek en lagere bounce rates. 

Bij het opzetten van je advertentiestrategie zijn tools voor het verzamelen van gegevens, zoals de Snap Pixel, essentieel voor de optimalisatie. Met de Snap Pixel kan je de activiteiten volgen en analyseren die Snapchatters op je website doen.  Je kan nu Custom Audiences bouwen om je campagnes te optimaliseren naar (sterk) geïnteresseerde potentiële klanten.

Lees meer over het aankoopprocess

Bereik je doelgroep met social commerce

Mobile-first generaties zoals de Millennials en Gen Z komen voor het eerst (en soms alleen) in contact met merken via social media.  Millennials en Gen Z zoeken nieuws en entertainment via sociale media, en ook voor shoppen is het hun startpunt. Aangezien dit de generaties zijn die de het geld doen rollen, is het belangrijk dat je de aandacht trekt van deze doelgroepen om je merkbekendheid op te bouwen met het oog op een duurzame groei van je merk.

Door het bereik van sociale media te combineren met de voordelen van online shoppen, kunnen klanten merken en producten ontdekken in hun vertrouwde omgeving van apps die ze al kennen en gebruiken.

Met 3 miljoen actieve gebruikers op Snapchat in België, kunnen adverteerders via Snapchat-advertenties hun merken en producten promoten bij een sterk betrokken doelgroep met een belangrijke koopkracht.  Snapchat-advertenties zijn schermvullende, digitale advertenties die potentiële klanten aanzetten tot actie. Nu social commerce aan momentum blijft winnen, zijn hier vier Snapchat-advertenties die speciaal ontwikkeld zijn om deze doelgroep te bereiken en je verkoop te stimuleren:

  • Single image ads of video ads zijn vooral effectief voor het versterken van de merkbekendheid en betrokkenheid. Als merk kan je producten of aanbiedingen in goed beeld brengen en Snapchatters aanmoedigen om naar boven te swipen en direct tot actie over te gaan zoals naar je website gaan om een aankoop te doen.
  • Story Ads zijn een serie van 3 tot maximum 20 single image- of video-ads die in de Discover-sectie van Snapchat worden weergegeven als branded tiles. Story Ads zijn zeer effectief voor het versterken van de naamsbekendheid, het genereren van enthousiasme rond je merk of nieuwste collectie en Snapchatters kunnen naar boven swipen om tot een eventuele aankoop over te gaan.
  • Collection Ads zijn speciaal ontworpen om e-commerce merken te helpen hun verkoop te stimuleren. Collection Ads hebben vier tegels om meerdere producten tegelijk te laten zien, zodat Snapchatters eenvoudig kunnen browsen en kopen.
  • Dynamic Ads helpen je gepersonaliseerde advertenties te maken voor potentiële klanten door te linken met je productcatalogus of de Snap Pixel. De advertenties zijn gebaseerd op een eerder engagement van de Snapchatter met je site of app. Met Dynamic Ads worden de advertenties automatisch aangemaakt en kan je gelijk optimaliseren op specifieke acties.

 

Omnichannel marketing strategie om via verschillende kanalen in contact te komen/blijven met je klanten

Omnichannel marketing helpt merken om hun klanten een consistent winkelervaring te bieden via alle mogelijke kanalen en devices.  Het is belangrijk dat merken hun inspanningen op de kanalen waar hun klanten actief aanwezig zijn.  Omnichannel marketing dicht te kloof tussen het echte in-store shoppen en online shoppen, waardoor de klanten zelf kiezen waar ze hun aankopen doen.  Als je in-store marketing verschilt van je online aanwezigheid kan potentiële klanten verwarren en het opbouwen van een relatie met je merk bemoeilijken.  Het creëren van consistentie op alle kanalen helpt bij het opbouwen van merkbekendheid, merkloyaliteit en heeft een positief effect op de omzet.

 

Creëer relevantie door personalisatie

Vandaag hebben consumenten veel meer nodig dan hun naam in de header van een marketing e-mail om deze relevant te laten voelen. Consumenten willen begrepen worden en verwachten van merken dat ze hen content bieden die aansluit bij hun voorkeuren – op de juiste plaats, op het juiste moment.  Door je advertenties te personaliseren via aangepaste targeting, kan je als merk ervoor zorgen dat consumenten te zien krijgen waarin ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Dit heeft een positieve impact op relevantie, betrokkenheid en conversie.  Bij Snapchat kan je targeting doen op basis van interesses, koopgewoonten, gedrag en levensstijl om zo relevante ads te sturen naar je doelgroep.  Met Dynamic Ads kan je eenvoudig en automatisch je advertenties personaliseren voor elke potentiële klant die eerder contact had met je website.

Voorbijgangers aantrekken door location based marketing

Voor merken die zowel een fysieke winkel als een online aanwezigheid hebben, kan location based marketing een manier zijn voorbijgangers aan te trekken. Location based marketing geeft bedrijven de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te bereiken op basis van nabijheid en interesse en zo consumenten helpen de dichtstbijzijnde winkellocatie te vinden.

Bereik potentiële klanten met location based targeting of claim je bedrijf op de Snap Map en deel belangrijke informatie, zoals je locatie, openingstijden en hoe potentiële klanten contact met je kunnen opnemen.

Lees meer over Snap Maps

Je doelgroep overtuigen met Augmented Reality (AR)

Een van de snelst groeiende trends voor de toekomst van mobile commerce is augmented reality (AR), een technologie die real-world omgeving verbetert met meeslepende, interactieve ervaringen. Deze relatief nieuwe technologie verandert in hoog tempo de toekomst van reclame.  Merken zijn constant op zoek naar innovatieve manieren om hun consumenten een boeiende merkervaring te bieden en te tonen hoe de producten in hun dagelijks leven passen.  Met AR kan de consument je product op een interactieve manier ontdekken en beleven.

Snapchat’s Lens AR Experiences zorgen voor een revolutie in de manier waarop consumenten omgaan met merken en maakt van online shopping een memorabele ervaring.  Met Snapchat Lensen kunnen merken samen met hun doelgroep herinneringen en momenten creëren zoals het virtueel passen voor een aankoop. Dankzij AR kan een merk een levensechte winkelervaring bieden op de smartphone van de consument.  Kunnen we het nog gemakkelijker maken?

Snapchat AR Shopping

In de toekomst zal mobile commerce een belangrijke rol blijven spelen binnen de retail en e-commerce. Merken houden hier best rekening mee bij het opstellen van hun marketingplannen voor 2022 en later.  Wacht niet langer en ga vandaag nog aan de slag met Snapchat Ads en bereik een waardevol en geïnteresseerde doelgroep op Snapchat.

Meer info? Contacteer onze experten …

Leen Vloemans

Leen Vloemans

Sales Product Specialist +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be

Valérie Heyse

Sales Product Specialist +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be