Hoe Augmented Reality (AR) ons aankoopproces verandert

We kopen steeds meer online en zijn het dus gewoon een product niet meer in handen te nemen alvorens het aan te kopen. Gelukkig bestaat er een tussenstap: virtueel in handen nemen. Augmented reality (AR) zou ons aankoopproces wel eens op z’n kop kunnen zetten.
Ikea gebruikt AR voor Ikea Place

Nieuwe beleving bij het winkelen

Ikea Place is allicht het allerbekendste voorbeeld van een augmented reality app die ons helpt bij het aankopen van een product zonder dat we dat product zelf kunnen vastnemen. Het is een toepassing waarbij je het gekozen meubelstuk in je eigen interieur kunt plaatsen door via je smartphone of tablet naar je interieur te kijken. Het meubelstuk wordt met een extra laag op je scherm geplaatst.

Voor e-commerce, steeds meer onze vast manier van winkelen, opent AR dus nieuwe deuren. De extra laagjes zorgen ervoor dat we de wereld op een andere manier kunnen zien. Dat we zaken kunnen combineren die fysiek niet bij elkaar zijn. De digitale wereld en de echte wereld komen samen.

Enkele voorbeelden? L’Oréal laat je zien welk effect een andere haarkleur heeft. E-commerce brillenwinkel Charlie Temple laat je virtueel je bril passen. En Barco biedt zelfs heuse toonzalen aan waarin bijvoorbeeld immokantoren hun klanten een virtuele rondleiding door een pand kunnen bieden.

Pokémon Go heeft het pad geëffend voor merken

AR tegenwoordig supergemakkelijk in gebruik

Trial krijgt dus een heel andere invulling. Het succes ervan wordt natuurlijk bepaald door het gebruiksgemak en op dat vlak werden de afgelopen jaren reuzenstappen gezet. De manier hoe AR tegenwoordig ingezet wordt, is vergelijkbaar met QR-codes. Tegenwoordig volstaat het om met de camera van je smartphone over een logo te gaan om de AR-functie te activeren. De toepassing opent meteen in de browser. Een game als Pokémon Go heeft het pad geëffend voor merken.

Voor consumenten heeft AR natuurlijk enkele voordelen. Ze krijgen een veel beter en gedetailleerder beeld van het product omdat ze het in een situatie kunnen plaatsen. Hierdoor krijgen ze veel meer informatie, zodat hun twijfels sneller een antwoord krijgen. De net-echt-ervaring zorgt ervoor dat ze veel zekerder zijn over hun aankoop. Cruciaal dus voor merken om daarop in te spelen.

Snapchat: van social media platform naar augmented reality platform

Op e-commerce sites lijkt AR op termijn een evidentie te zijn. Waar vroeger een foto volstond, is nu een 360°-blik op het product de norm. Binnen korte tijd zal een AR-toepassing die norm zijn. Maar ook elders online doet AR steeds meer z’n intrede. Op social media bijvoorbeeld.

Snapchat neemt hierin resoluut het voortouw. “Snapchat is geen social media platform, het is een augmented reality platform”, zei CEO Evan Spiegel vorig jaar. Zo ontwikkelde het de Try On Lens, waarmee je bijvoorbeeld virtueel schoenen kunt passen. Ook Spectacles, de bril die Snapchat ontwikkelde om de tool optimaal te gebruiken, biedt AR-mogelijkheden. Lens Studio biedt artiesten en ontwikkelaars dan weer de kans om augmented reality ervaringen te bouwen.

Snapchat AR Shopping
Virtueel passen van American Eagle jeans

Ook dit is natuurlijk interessant voor merken. Snapchat staat immers dichter bij de consument dan een e-commerce site. Het maakt deel uit van de dagelijkse leefwereld van de gebruikers. Creatief omgaan met beelden en met de omgeving zit in het DNA van Snapchat. De tool kan zo niet alleen een geweldige manier zijn voor merken om in contact te komen met een zeer interessante doelgroep, het kan de drempel naar een effectieve aankoop enorm verlagen.

Louis Vuitton was een van de eerste om hierop in te spelen. Wanneer je via Snapchat het logo van het designermerk scant, zie je meteen de nieuwste collectie. Concurrent Gucci kwam kort daarna met een Lens waarin Snapchatters de nieuwste sneakers van het merk virtueel konden uitproberen. Kledingmerk American Eagle creëerde zelfs een virtuele pop-up store, goed voor een verkoop van 2 miljoen dollar. Wie probeert het uit in België?

Meer weten over advertentiemogelijkheden op Snapchat? Vraag onze experten…

Leen Vloemans

Leen Vloemans

Sales Product Specialist +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be

Valérie Heyse

Sales Product Specialist +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be