Maak kennis met de Snapchat Generation
Na een aantal jaren is er weer een nieuwe generatie die over eigen middelen beschikt en aan het consumeren slaat. Dat moment is uitermate belangrijk voor adverteerders. Het is namelijk dan dat voor een heel aantal productcategorieën de voorkeur zich vormt.
Maar wat als we van de Snapchat Generation zouden spreken? In plaats van Milliennials of Gen Z. Wat als we gelijkaardig gedrag belangrijker gaan vinden dan de leeftijd van iemand? Wat als we socio-demografische aspecten ondergeschikt maken aan een hobby of een levensstijl? Tegenwoordig zegt gedrag meer over iemand dan waar hij woont of tot welke sociale klasse hij behoort.
Een ondernemende generatie
Het idee is minder vergezocht dan het op het eerste zicht lijkt. De Snapchat Generation heeft immers best wat gemeen. Op basis van interne cijfers, een rapport van Trendspotting en eentje van The Casssandra Report, valt op dat de gebruikers ondernemend zijn en open staan voor merken.
Het ondernemende karakter uit zich ook in de wil om uit te blinken en in creativiteit. Snapchatters vinden zichzelf ook meer book-smart, street-smart en competitief dan niet-gebruikers. Daarnaast zeggen ze zelf meer hoopvol, optimistisch en gelukkig te zijn. 7 op 10 zegt vertrouwen te hebben dat ze er op hun eentje in slagen het leven aan te gaan.
Snapchatters zijn merkenfans
Die houding heeft natuurlijk ook gevolgen voor hun consumptiegedrag. Op budgetvlak geven Snapchatters aan graag meer budget uit te trekken voor nieuwe gsm’s, speciale dranken en shampoos. 50% onder hen wil het verhaal achter merken kennen, tegenover 41% voor niet-Snapchatters. Of een merk klein of groot is, maakt voor hen niets uit. Dat het bij producten om een merk gaat, is echter wel van groot belang.
Qua gedrag zit deze generatie dus aan het stuur van de veranderingen die we tegenwoordig kennen en die dit decennium zullen vormgeven.
Bijna 3 miljoen gebruikers in België
Daarnaast speelt natuurlijk ook de macht van het getal. In België telt Snapchat maandelijks bijna drie miljoen actieve gebruikers, waarvan de helft de app op dagelijkse basis gebruikt. In ons land is er interessant genoeg de meeste interesse in het Franstalige landsgedeelte. Gemiddeld besteden Snapchatters elke dag meer dan 30 minuten aan de tool.
Wereldwijd gaat het intussen om 293 miljoen gebruikers, die een budget van zo’n 4,4 biljoen dollar vertegenwoordigen.
Tot slot – en niet onbelangrijk voor adverteerders – valt op dat heel wat van deze Snapschatters moeilijk tot niet via andere kanalen te bereiken zijn. Bijna een derde (31%) van de Snapchat-gebruikers is niet op dagelijkse basis te vinden op Instagram, de helft gebruikt geen YouTube en heel weinig Snapchatters zitten op Twitter of TikTok.
Kortom, rekening houden met de Snapchat Generation zal een adverteerder geen windeieren leggen.