Waarom Joan Lambert (IPG Mediabrands) Snapchat als wingman inzet
“Eigenlijk zijn we vrij snel met Snapchat aan de slag gegaan. Zodra paid mogelijk was in België hebben we het uitgetest. En ondertussen hebben we zowat alle producten getest, van de klassieke display tussen de stories tot de formats die Snapchat eigen zijn zoals de filters of de Lens. Ik herinner me zelfs dat we in het begin zeer proactief benaderd werden door Snapchat. Zij hebben ons echt op weg geholpen met de eerste filters.”
Aan het woord is Joan Lambert, Social Media Strategy & Operations Supervisor bij IPG Mediabrands. Hij toont zich een lover van het sociale medium, al ziet hij ook nog verbeterpunten.
“Voor ons is Snapchat een belangrijke add-on”, zegt hij. “Ik noem het een wingman. Het helpt je om naast je belangrijkste kanalen je objectieven te bereiken.” Mediabrands zet het medium vooral in om jongere doelgroepen te bereiken, al is ook daar een evolutie. “Vroeger ging het om 13 tot 18 jaar of 13 tot 20 jaar, maar nu mikken we vaker op 16 tot 25 jaar of zelfs tot 35 jaar”, zegt Joan Lambert. “Ik heb gemerkt dat Snapchat nu zelfs cijfers voor 50+ meegeeft.”
Voor merken en producten gelinkt aan fun
De belangrijkste reden voor Joan Lambert en zijn team om Snapchat te integreren in campagnes is het specifieke DNA van het medium. “Het is echt gelinkt aan fun, aan vrienden, aan ontspanning”, verwoordt de social media strateeg het. “We kiezen het dan ook uit bij bepaalde producten of merken.”
Lambert geeft het voorbeeld van de Nationale Loterij: “Toen we nog naar festivals konden gaan waren zij zeer actief. Naast de stand zorgen we ook voor een social verlengstuk. Dankzij de geofilter kunnen aanwezigen een leuke foto nemen en op social media tonen wat ze aan het doen zijn. Dat koppelen we aan display om voldoende visibiliteit te hebben. In de zomer van 2021 hielden we het dan weer meer bescheiden en draaide het om chillen.”
“Maak een creatie voor Snapchat, dat werkt ook op andere social media”
Het is duidelijk dat Snapchat vooral in top of funnel of mid-funnel wordt ingezet. “Daarvoor is de kost aanvaardbaar en zijn er voldoende viewability cijfers beschikbaar”, zegt Lambert. “Ik merk dat er steeds meer producten voor performance komen, maar voorlopig scoort Snapchat daar voor ons minder goed dan andere sociale kanalen.”
Bij awareness en consideration campagnes beschikt Snapchat trouwens over een onverwacht voordeel. “Het kan schaalvoordelen opleveren”, klinkt het bij Joan Lambert. “Creaties die je voor Snapchat maakt, kan je ook op Instagram en andere sociale media gebruiken. Mijn tip is altijd om te beginnen bij het meest complexe platform – Snapchat in dit geval. Als de creatie daar goed werkt, kan je ze gemakkelijk op andere kanalen inzetten.”
Stranger Things nog steeds beste case
Dat geldt natuurlijk niet voor de lenzen, die eigen zijn aan Snapchat. “Ze zijn soms wat duurder, maar zorgen voor een meeslepende ervaring”, zegt Joan Lambert. “Ik denk bijvoorbeeld aan de World Lens of de Try On Lens, en aan een merk als Louis Vuitton of de shop die Lego opzette. Vroeger sprong je er al uit door een dergelijk product te gebruiken, nu moet je het echt op een vernieuwende manier aanpakken.”
Joan Lambert besluit met zijn favoriete case. “Ik denk spontaan terug aan 2017. Om aandacht te trekken voor de reeks Stranger Things gebruikte Netflix als een van de eerste de World Lens. Je kon echt wandelen door het huis. Een zeer indrukwekkende ervaring, alhoewel ik geen idee heb van de ROI.”
Meer weten over de advertentiemogelijkheden op Snapchat?