SNAPCHAT

Gebruikers de mogelijkheid geven om zelf hun privacy en security instellingen te beheren is belangrijker dan een privacy policy

Bij Snapchat vinden ze het belangrijk om de privacy en veiligheid van de gebruikers voorop te stellen. Daarom werd onlangs onderzoek uitgevoerd door KR&I om beter te begrijpen hoe privacy het online gedrag van Gen Z en Millennials beïnvloedt.

Dit nieuwe onderzoek gaat uit van een holistische benadering van het begrip online privacy, rekening houdend met de manieren waarop digitale omgevingen de voordelen van privacy kunnen versterken en zich kunnen verdedigen tegen bedreigingen ervan. Dit rapport onthult wat privacy betekent voor Snapchatters en niet-Snapchatters, hoe ze het ervaren en welke voordelen ze ervan ondervinden.

Het rapport bevat bevindingen van een steekproef van 13.519 dagelijkse gebruikers van sociale apps in de leeftijd van 13-40 jaar in 11 internationale markten, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Saoedi-Arabië, Zweden, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.  500 dagelijkse Snapchat-gebruikers en 500 niet-Snapchat-gebruikers (die Snapchat nooit gebruiken, maar wel andere sociale en communicatie-apps) in elke markt werden ondervraagd. De rekrutering in elke markt was evenwichtig om nationaal representatief te zijn. Voor deelname aan het onderzoek was toestemming van de ouders vereist voor minderjarigen in de leeftijd van 13-17 jaar.

Belangrijkste onderzoeksresultaten

Gen Z en Millennials die communicatie- en sociale media-apps gebruiken, hechten veel belang aan online privacy, maar zijn niet allemaal tevreden met de hoeveelheid privacy die ze tot hun beschikking hebben.

Gen Z en Millennials hechten veel waarde aan privacy, aangezien 81% van de respondenten zowel algemene privacy als online privacy belangrijk vindt. Slechts 65% van de respondenten is daadwerkelijk tevreden met hun online privacy. Dagelijkse Snapchat-gebruikers zijn meer tevreden met hun online privacy (70%) dan niet-Snapchat-gebruikers (60%).

Naast veiligheid biedt privacy drie verschillende types voordelen voor gebruikers van sociale apps: ontspanning, de vrijheid om zichzelf te begrijpen en uit te drukken, en de mogelijkheid om sociale veroordeling te vermijden.

Twee derde van de respondenten ervaart “ontspannen en tot rust komen” als een voordeel van privacy. Dat is meer dan de andere voordelen. Over het algemeen ervaren gebruikers meer voordelen van “ontspanning” en “zichzelf begrijpen en uitdrukken” dan van “sociale veroordeling vermijden”. In vergelijking met de niet-Snapchat gebruikers, ervaren de dagelijkse Snapchatters vaker alle drie de privacyvoordelen.

Gebruikers van sociale apps willen dat de platformen die ze gebruiken zich bekommeren over hun online privacy en ze ook beschermen. Hun bezorgdheid over privacy heeft ook gevolgen voor hun online gedrag.

59% geeft aan dat bezorgdheid rond privacy en data veiligheid bepalend is om informatie te delen via sociale/communicatie apps.

Als het op privacy aankomt, maken gebruikers van sociale apps zich de meeste zorgen over wat er gebeurt met de inhoud die zij creëren en delen en hoe hun informatie wordt gebruikt.

Top 10 meest voorkomende bezorgdheden:

  • Dat anderen mijn berichten/informatie kunnen delen zonder mijn medeweten/toestemming.
  • Weten dat je activiteiten in de app worden gevolgd.
  • Gevraagd worden om persoonlijke informatie te delen om een rekening te openen.
  • Ontvangen van spamberichten.
  • Getrolled of gepest worden door anderen die de app/website gebruiken.
  • Het ontdekken van nepnieuws of verdachte inhoud.
  • Weten dat je berichten en/of boodschappen permanent worden opgeslagen.
  • Het brede publiek dat kan zien wat je zegt en doet.
  • Privacy-instellingen zijn moeilijk te vinden en/of te gebruiken.
  • Het privacybeleid van het bedrijf is niet duidelijk.

Generatie Z en Millennials willen meer controle over wat ze delen en wie hun activiteiten kan zien. Functies die controle bieden – en gebruikers in staat stellen de baas te zijn over hun content – zijn effectiever dan privacyregels als het gaat om het opbouwen van vertrouwen in sociale apps.

Top 10 opties die het vertrouwen in apps vergroten:

  • De mogelijkheid om inhoud te verwijderen.
  • De opties om specifieke personen te blokkeren.
  • Inhoud kunnen verbergen voor specifieke mensen.
  • Een incognito/privé modus.
  • Een waarschuwing ontvangen als iemand mijn berichten of boodschappen screenshot of opneemt.
  • De mogelijkheid om mijn berichten en commentaren alleen te delen met mensen die dicht bij me staan.
  • Privacy-instellingen die gemakkelijk te gebruiken en te begrijpen zijn.
  • Het privacybeleid van het bedrijf is gemakkelijk te begrijpen.
  • Weten dat ik mijn posts/berichten automatisch kan verdwijnen.
  • Geen gerichte reclame zien.

Snapchat is een plek waar mensen zich vrijelijk kunnen uiten, contact kunnen leggen met vrienden en familie, en hun creativiteit kunnen tonen. Vergeleken met niet-Snapchat-gebruikers hebben Snapchatters meer kans om te profiteren van de voordelen van privacy die betrekking hebben op zelfexpressie, sociale interactie en creatieve vrijheid zonder de angst voor sociale afkeuring. Snapchatters waarderen apps die het makkelijk maken om contact te leggen met vrienden en creatief hun eigen verhaal te vertellen – en Snapchat blijft die plek.

Snap Inc Privacy Research: Global Report 2022

Download nu het volledige rapport

Meer weten? Contacteer onze experten …

Leen Vloemans

Leen Vloemans

Sales Product Specialist +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be

Valérie Heyse

Sales Product Specialist +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be
Morgane De Backer

Morgane De Backer

Account Executive +32 472 72 67 76 Morgane.De.Backer@adsanddata.be