Snapchat Generation Report: Ontdek Gen Z
Snap Inc. presenteerde onlangs het nieuwste Snapchat Generation Report en zegt dat de editie van dit jaar zich vooral richt op de kernwaarden van Generatie Z, winkelgewoonten, vooruitzichten op het opnieuw verbinden met hun vrienden nu de COVID beperkingen afnemen en er een groeiende vastberadenheid is om een betere, schonere en duurzamere toekomst op te bouwen.
Het rapport is onderverdeeld in vier segmenten: shopping, communicatie, verbinding en identiteit.
1. Shopping
Snap ontdekte dat Gen Z een meer meeslepende winkelervaring wil. Augmented Reality (AR) is daar een belangrijk onderdeel van.
- 92% van Gen Z is geïnteresseerd in het gebruik van AR bij het winkelen.
- 55% van Gen Z gelooft dat AR hun leven gemakkelijker zal maken omdat ze op zoek zijn naar leuke en sociale ervaringen.
- 88% is geïnteresseerd in het gebruik van AR om make-up of kleding te passen.
2. Communicatie
Gen Z communiceert anders. Ze drukken zich uit op creatieve manieren om zich meer verbonden te voelen met hun vrienden.
- Meer dan 3/5 gebruiken visuele communicatie om hun connectie persoonlijker te maken.
- Meer dan de helft is van mening dat AR-ervaringen persoonlijker aanvoelen.
- Bijna de helft besteedt meer aandacht aan advertenties waarin AR is verwerkt.
3. Verbinding
Gen-Z is op zoek naar betekenis en begeleiding van zijn vriendschappen, merken en de gemeenschap in het algemeen.
- Bijna 7/10 zijn van plan meer tijd te besteden aan persoonlijke contacten dan vóór de pandemie.
- Bij Gen-Z’ers die zich sociaal engageren, is 70% 1,8 keer meer geneigd om AR shopping tools te willen gebruiken om de impact op het milieu te verminderen en 2,6 keer meer geneigd om te spreken over sociale en politieke kwesties sinds de pandemie.
- Van de Gen-Zers die digitaal contact hebben met merken, vindt 70% het belangrijker dat merken een band met hen opbouwen. Bijna de helft zegt dat ze zich door het gebruik van AR-lenzen en -filters meer verbonden voelen met merken, 52% heeft contact gezocht met anderen over merken die ze leuk vinden en 50% ging op social media op zoek naar aanbevelingen en meningen van hun vrienden.
4. Identiteit
Gen-Z breken een lans voor authenticiteit. Ze zijn vastbesloten om hun identiteit te verkennen, ondanks de druk van verwachtingen.
- 67% is het ermee eens dat zij “zich richten op het gebruik van toepassingen die positief aanvoelen“.
- In vergelijking met Millennials en Gen-X, hebben Gen-Z 1,3 keer meer kans om een eigen GIF of meme te hebben gemaakt om met anderen te delen en 1,2 keer meer kans om een eigen digitale avatar of Bitmoji te hebben gemaakt en gedeeld.