ENGIE versterkt haar positie als groene en competitieve energieleverancier dankzij content profiling van Ads & Data

ENGIE is de eerste groene energieleverancier van het land en zocht een manier om die positie te versterken en meer kenbaar te maken. Ze vond hiervoor een middel bij Ads & Data. Hoe? Via content profiling, een analysetechniek die het perfecte huwelijk tussen content en data illustreert.

Bij Ads & Data wint ‘content profiling’ meer en meer aan belang. Hierbij worden branded content en data strategisch ingezet om de impact van branded content voor een specifiek merk te maximaliseren. Zo wordt er via gerichte content nagegaan welke doelgroepen het best reageren op de USP’s van een product of dienst en welke communicatiestijl het beste werkt bij een bepaalde doelgroep. Afhankelijk van de onderzoeksvraag die wordt gekozen, hanteert Ads & Data een andere werkwijze. ‘Content profiling’ biedt dus op een diepgaande manier een antwoord op vragen die enorm relevant zijn voor de adverteerder.

Optimalisatie van de merkconnectie van ENGIE

ENGIE ging op zoek naar nieuwe inzichten over haar klanten met interesse in duurzaamheid en groene energie om zo haar positionering als groene energieleverancier te versterken.  Om aan deze noden tegemoet te komen, bundelden Ads & Data Brand Studio en Data Studio hun krachten om een ‘content profiling’-plan op te stellen. Hiermee kon Ads & Data achterhalen welke doelgroepen het best reageren op duurzame en groene USP’s en producten en zo de merkconnectie versterken.

Native campagne

Concreet lanceerde Ads & Data Brand Studio een native advertentiecampagne met acht native artikelen die gecreëerd werden door Brand Studio in nauwe samenwerking met ENGIE. De doelgroepen van ENGIE konden de content duidelijk smaken: alle artikelen bereikten een gemiddelde time spent on page die 50% boven de benchmark lag. Bovendien kon ENGIE haar marketing- en communicatiestrategie optimaliseren voor duurzame, hernieuwbare en groene producten dankzij de concrete aanbevelingen die Ads & Data formuleerde op basis van de doelgroep inzichten en resultaten van de ‘content profiling’.

Vaak focust een adverteerder zich op een bepaalde USP van zijn dienst of product én koppelt hij die meteen aan een (niche)doelgroep. Door hier op voorhand al zo hard op vast te pinnen, is er amper ruimte voor optimalisatie. Maar als je één van beide even van tafel veegt, kunnen de impact en inzichten die je genereert met branded content, indrukwekkend groot zijn.

Peter Verrept, Creative Sales Manager Brand Studio

Hier bij ENGIE geloven we sterk in de kracht van content. Al jaren investeren we fors in content en onze klanten weten dit te waarderen. We waren snel overtuigd dat de door Ads & Data voorgestelde aanpak een echte meerwaarde zou betekenen voor onze native advertising investeringen. De resultaten hebben ons goede inzichten gegeven over de verwachtingen en interesses van potentiële klanten.

Gaetano Palermo, Brand Manager ENGIE

Meer weten over content profiling? Contacteer …

Peter Verrept

Creative Sales manager +32 490 56 54 73 Peter.Verrept@adsanddata.be