Bye bye cookies, hello first party data!

Eind 2024 verdwijnen de third party cookies, maar geen nood! Via het hoge ingelogd bereik en de first party data van onze online publishers en telcos hebben we de oplossing in handen. Daarnaast gebruiken we data clean rooms om crossmediale campagnes op te zetten waarin online en tv data aan elkaar worden gekoppeld.

Maar hoe worden data afkomstig van verschillende spelers nu juist aan elkaar gekoppeld zonder de privacywetgeving te overtreden? Simpel, via een data clean room of ook wel een data collaboration platform of data safe haven genoemd. Dit is een platform of een omgeving dat verschillende partijen (bijv. een adverteerder en een publisher) toelaat om hun data op een veilige en anonieme manier te verwerken en te matchen zonder dat er fysiek data wordt uitgewisseld. Hierbij dragen we de privacywetgeving steeds hoog in het vaandel.

Privacy first!
Door de verstrengde privacywetgeving en de uitfasering van 3rd party cookies is het belang van ingelogd bereik en first-party data enorm toegenomen, en hiermee ook de rol van data clean rooms. In een data safe haven kunnen verschillende databronnen zoals bijvoorbeeld CRM-data, aankoopgeschiedenis en online lees- en surfgedrag worden geüpload, gematcht en geanalyseerd. Alle data worden steeds geanonimiseerd en geëncrypteerd, zodat het op geen enkel moment mogelijk is om de persoonlijke, onderliggende info van gebruikers vrij te geven. Dit neemt heel wat commerciële en privacygerelateerde gevoeligheden weg. Je kan een data clean room vergelijken met een soort van neutrale tussenpersoon die alles in goede banen leidt. Een voorbeeld hiervan is InfoSum, tevens de partner waar Ads & Data mee samenwerkt.

Relevantere targeting
Het inzetten van een data clean room stelt adverteerders enerzijds in staat om op een veilige manier gebruik te maken van hun first party data en anderzijds kunnen ze interessante inzichten over hun klanten verwerven. Dit op basis van data over gemeenschappelijke gebruikers waar Ads & Data – dankzij de gegevens van publishers en telcopartners over beschikt. Dit gebeurt steeds op een veilige, future-proof manier, want het gaat om een matching op basis van first party keys zoals naam, adres en emailadres. Hier komt er geen third party cookie syncing aan te pas. De relevante insights van de ‘overlappende consumenten’ – die na de matching in beide datasets terug te vinden zijn – stelt de adverteerder in staat om zijn klanten beter te begrijpen. Op basis van deze overlappende gebruikers kunnen ook ‘audiences’ worden samengesteld. De adverteerders kunnen voortbouwen op de segmentaties van de publishers en de telcopartners en hun eigen segmenten toevoegen, wat hun campagnes nog relevanter maakt. Tegelijkertijd versterkt het ook de effectiviteit van de uitgeleverde campagnes.

Databronnen connecteren
Bij Ads & Data gebruiken we de data clean room technologie van InfoSum niet alleen om data te matchen met de data van de adverteerder, maar ook om de brug te maken tussen de online wereld en de tv-wereld. Dit doen we door de datasets van onze online publishers te koppelen aan die van onze telecompartners. Het Ads & Data Total Video – ecosysteem verbindt namelijk zowel de telco data, de online data als de data van de adverteerder met elkaar. Deze worden over de verschillende omgevingen heen ingezet om zo nóg beter te kunnen gaan targeten.

 

 

Gebeten om meer te weten over een datacampagne?

Ann-Sophie Libbrecht

Ann-Sophie Libbrecht

Teamleader SPS Data +32 471 10 15 88 Ann-Sophie.Libbrecht@adsanddata.be