PRESS RELEASE

Ads & Data pakt uit met crossplatform datastrategie

Data is niet meer weg te denken uit de reclamewereld. Door de verstrenging van de GDPR-wetgeving en de uitfasering van de 3rd party cookies dringt het belang van een ingelogd bereik en de first party data die hierdoor kan verzameld worden zich meer en meer op. Iets waar Ads & Data gretig op inspeelt om zo nóg beter aan de noden van de adverteerders te voldoen.

De datastrategie van Ads & Data vertrekt vanuit een online ecosysteem waarbij de data van de verschillende partners (Mediahuis, SBS en VRT) wordt samengebracht in een centrale DMP. Eén van de belangrijkste pijlers om dit realiseren, was het uitrollen van de ‘Ads & Data – consent’ waarbij surfers de noodzakelijke toestemming geven om hun data te verzamelen en te profileren voor gepersonaliseerde advertenties op de media van alle Ads & Data – partners. Dit zowel voor de publishers/broadcasters (SBS, Mediahuis en VRT) als de telco partners (Telenet & Proximus).

Door de gecentraliseerde digitale ad stack kan Ads & Data enerzijds audiences opbouwen over alle websites heen en anderzijds surfers targeten met gepersonaliseerde reclame op het volledige Ads & Data – netwerk. Het combineren en het verrijken van de data van de verschillende partners maakt dat Ads & Data een erg krachtig en kwalitatief aanbod in handen heeft. Ook adverteerders krijgen de mogelijkheid om hun eigen data in te zetten via het data collaboration platform InfoSum. Het inzetten van een ‘data clean room’ maakt het mogelijk om databases met elkaar te matchen op een anonieme en veilige manier om zo bereik te analyseren, insights te distilleren en nieuwe audiences samen te stellen.

Ook contextuele targeting maakt deel uit de datastrategie van Ads&Data, in de gevallen waarin er geen data voorhanden is of die niet mag gebruikt worden. Op die manier streeft onze regie naar een 100% data-driven strategie, waarbij de balans tussen persoonlijke data enerzijds en de contextuele data anderzijds in evenwicht wordt gehouden.

Dankzij de ondertekening van een joint controller agreement tussen alle partners van Ads & Data (SBS, Mediahuis, Telenet en Proximus) en de inzet van de InfoSum Data Clean Rooms kunnen online datasegmenten ingezet worden in Smart AD waardoor adverteerders viewers of non-viewers van online campagnes kunnen retargeten.

In een volgende stap zal ook het omgekeerde mogelijk zijn waarbij tv-data worden overgezet naar online, maar hiervoor is het akkoord van de telco’s nodig. Voor Proximus zal dit nog dit jaar volgen, voor Telenet zal dit in 2023 rond moeten zijn.
Dit unieke crossplatform ecosysteem – gecreëerd op basis van 1st party data van publishers, broadcasters en telco players – zorgt ervoor dat online data aan telco data kan gelinkt worden en omgekeerd. De ideale manier voor adverteerders om top of mind te blijven over het hele platform en de juiste boodschap op het juiste moment naar een doelgroep te communiceren die voor hen relevant is.

Graag meer weten? Contacteer …

Ann-Sophie Libbrecht

Ann-Sophie Libbrecht

Innovation Manager +32 471 10 15 88 Ann-Sophie.Libbrecht@adsanddata.be