6 redenen waarom jij aan podcast advertising zou moeten doen

Overal ter wereld veroveren podcasts de oren én de harten van de consument. Ook steeds meer adverteerders spitsen de oren. Ads & Data zet dan ook volop in op adverteren in podcasts. Benieuwd waarom je dit zou moeten doen? Wij maakten een handig lijstje.

1. Een snel groeiend publiek

Tijdens de COVID-pandemie kende podcasting een ongekende groei en diversifieerde het podcastpubliek razendsnel. Podcasts werden niet langer enkel op smartphones beluisterd maar ook via smart-speakers zoals die van Amazon en Google. Ook het aanbod groeide exponentieel met verschillende genres en formats van comedy tot true crime. Apple registreerde maar liefst 2,4 miljoen verschillende podcasts en 62 miljoen afleveringen in 2021.

Bron: Buzzsprout, Apple Podcast statistics

2. Adverteren in podcasts is geen taboe meer

Adverteren in podcasts wordt ondertussen geaccepteerd door het brede publiek. De luisteraar begrijpt dat advertenties horen bij de podcastervaring en dat ze dienen om de producenten te ondersteunen in het maken van hun geliefde podcast. Merkvermeldingen doorheen de afleveringen zijn daarenboven vaak erg relevant voor de inhoud, vooral wanneer ze worden geïntegreerd in de aflevering door de podcast host. Het gemak en de flexibiliteit van podcasts maken het medium zeer gewaardeerd in de ogen van consumenten die vervolgens ontvankelijker zijn voor de aanwezigheid van merken en reclame.

Bron: WARC, Global Web Index, BBC & Neuro-Insight

3. Aandacht

Podcasts laten je als producent (en adverteerder) letterlijk toe ‘in het oor’ van je doelpubliek te kruipen. Hierdoor heb je de volle aandacht van je doelpubliek waardoor ze (reclame)boodschappen makkelijker oppikken en onthouden. In België luistert de gemiddelde podcastgebruiker zo’n 23 minuten naar podcasts. 85% van hen doet dit via een hoofdtelefoon.

Bron: Audio Observer, Kantar / IP Belgium, 2021; Spotify, Global Web Index, Podcast Studio Amsterdam

4. Gebruik context in jouw voordeel

Het grote aanbod in podcasts betekent dat je als adverteerder jouw boodschap contextueel kan richten naar het juiste doelpubliek. Maak je reclame voor zonvakanties? Adverteer dan in een podcast rond toerisme. Door uw boodschap in de juiste context te plaatsen, verhoogt u de relevantie van uw boodschap en de betrokkenheid van de klant.

5. Podcastreclame zorgt voor hoge merkbekendheid en koopintentie

Wist je dat podcastreclame, vooral wanneer deze wordt voorgelezen door de host, zorgt voor een sterkere merkherinnering dan meer traditionele vormen van reclame? Dit leidt vervolgens tot een hogere consumenteninteresse, koopintentie en aanbevelingsintentie!

Bron: Nielsen’s Podcast Ad Effectiveness 

6. Podcasts gaan hand in hand met radio

Podcasts en radio zijn complementair. Het ene sluit het andere niet uit, meer nog, gebruik ze samen voor een maximaal effect.
Wel zien we dat adverteren in podcasts meer betrouwbaar, informatief en minder saai overkomt dan radioreclame.
Pro-tip: gebruik niet dezelfde audio ad voor je radiocampagne en je podcastcampagne. Beide media verdienen een andere insteek.

Bron: Sevenone media – research podcast

Nog niet overtuigd van podcast advertising?

We bundelden onze argumentatie in een handige presentatie.

Download de pdf hier

Hulp nodig bij jouw podcastcampagne?