The Breakaway – Decathlon
Doel
Decathlon wou sport toegankelijk maken voor iedereen, ook wanneer het onmogelijk lijkt. Sport heeft zowel voordelen op onze fysieke gezondheid als op onze mentale gezondheid, zeker na de lat van lockdowns die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Het centrale thema van Decathlon in 2021 was “Sport is vrijheid”.
Concept
In The Breakaway wordt aangetoond dat gevangen ook moeten kunnen sporten. 6 gedetineerden uit een gevangenis in Oudenaarde kregen toegang tot het platform “Zwift” en kregen zo de mogelijkheid om te fietsen in een virtuele wereld. Tijdens de periode van 3 maanden trainden ze om het op te nemen tegen Team Justitie.
Resultaat
Een werkelijk PR verhaal. Luisteraars waren zo onder de indruk dat het verhaal meerdere kranten en nieuwsuitzendingen heeft gehaald. Het oversteeg de commerciële verwachtingen. In oktober 2021 hadden 1600 mensen in Vlaanderen en Nederland één of meerdere afleveringen beluisterd. Verder behaalde de podcast 1,3 miljoen verdiende reclame (earned media) en 15 miljoen impressies.
The Breakaway heeft ook enkele prijzen in ontvangst mogen nemen met onder andere de Bronzen Belgian Podcastaward in de categorie Documentaire en internationale reclameprijzen. Doordat het concept van de podcast zo een succes was, werd het virtuele platform ook doorgetrokken naar andere gevangenissen.