VLAM en Dagelijkse Kost: de 3 geheimen van een iconisch partnership
Tip 1: Vertrouw elkaar
De samenwerking tussen VLAM en Dagelijkse Kost berust op vertrouwen. “We hebben de afspraak dat Dagelijkse Kost een gezonde belangstelling toont voor producten van eigen bodem. We doen suggesties en bezorgen een seizoenskalender. Dat doen we omdat de commerciële impact van de keuzes die Dagelijkse kost maakt groot is. Als Jeroen Meus een bepaalde vis kiest, dan weten we dat de vraag ernaar meteen zal stijgen en we de producten dus best voldoende in voorraad moeten hebben. Voor de creatieve invulling vertrouwen we volledig op de expertise van Jeroen en zijn team. ”vertelt Liliane Driesen, woordvoerder en Coördinator Expertisecentrum Communicatie bij VLAM.
Tip 2: Maak duidelijke afspraken
“Jeroen geeft informatie over producten van bij ons mee en creëert zo awareness rond lokaal shoppen”, stelt Liliane Driesen. “De kijker ziet Jeroen echt zijn producten bij de visboer, de bakker of de slager om de hoek halen. Dat zijn belangrijke bouwstenen voor ons, de programmamakers weten dat en slagen er elk jaar opnieuw in om dat succes creatief vast te houden. Op deze manier helpt Dagelijkse Kost ons om onze opdracht te vervullen. Bovendien sluiten we deze afleveringen steevast af met een vermelding in de aftiteling.”
Tip 3: Hou de vlam brandend
Haal het beste uit je partnership en blijf investeren. VLAM adverteert extra rond de uitzendingen en neemt de content van het programma ook online over. Op de eigen website www.lekkervanbijons.be wordt het logo van Dagelijkse Kost bij de gebruikte recepten vermeld, met een hyperlink naar www.dagelijksekost.be
Omgekeerd vind je op de website van Dagelijkse Kost (via de één-site) bij die recepten het “Lekker van bij ons”-logo dat linkt naar de VLAM-website. De Facebookpagina van Dagelijkse Kost brengt ook elk seizoen een infographic over een product van VLAM. Dagelijkse Kost ook wekelijks aan bod in De Madammen op Radio 2.
Website Dagelijkse Kost in cijfers
De website van Dagelijkse Kost ontvangt maandelijks gemiddeld 750.000 surfers.
Elk najaar stijgen die cijfers naar de feestdagen toe tot meer dan 1.000.000 surfers.
Tijdens de lockdown sloegen we massaal aan het koken en piekte de website al in het voorjaar tot 1.069.068 surfers.
Dat belooft voor het einde van dit jaar!
Native advertising in je mediaplan
Sponsoring (je billboard aan het programma en trailers hangen) en merkintegratie (je product zoals bv elektronica, groenten en sauzen door Jeroen Meus in het programma laten gebruiken) zijn vandaag niet meer mogelijk met Dagelijkse Kost.
Native advertising (je product in een geloofwaardige, redactionele omgeving brengen) is wel mogelijk. Dat kan in de context van Dagelijkse Kost of in combinatie met een actie op een VRT-radiozender.
Voordelen:
- Je boodschap is geïntegreerd in een betrouwbare omgeving.
- De tone-of-voice is afgestemd op de doelgroep.
- De doelgroep is sterk betrokken bij de content, de context van koken én de kracht van het merk Dagelijkse Kost. Die relevantie straalt positief af op je merk.
Mogelijkheden:
- Je kan je product integreren in de vorm van een artikel of artikelreeks op de website van Dagelijkse Kost.
- Je kan een Dagelijkse Kost-product op de markt brengen: Dagelijkse Kost-potten en -pannen, -kruiden of andere afgeleiden die passen bij waar het merk en de waarden van ‘Dagelijkse Kost’ voor staan. De mogelijkheden daarvan bespreken we steeds in overleg met VRT Brand Extensions en het tv-productiehuis Hotel Hungaria.
Dit artikel werd geïnspireerd door de VAR blogpost van Marit Ginevro