Data

Uitdagingen en evoluties

Het online advertentielandschap is sterk en snel aan het veranderen. Er zijn verschillende evoluties, die allemaal met elkaar verweven zijn en impact hebben op elkaar.  Zo komen audience addressability en online identiteit vandaag onder druk staan.

Eerst en vooral is het legale kader en de privacywetgeving rond het verzamelen en gebruiken van user data de afgelopen jaren sterk veranderd en verstrengd. Dit maakt dat de lat voor het vragen/verkrijgen van een correcte consent/toestemming voor het gebruik van data steeds hoger komt te liggen.

Ten tweede hebben verschillende internetbrowsers veranderingen doorgevoerd en hun standaard aangepast om o.m. het gebruik van third-party-cookies te voorkomen & blokkeren. Dit leidt dus tot en hangt samen met de uitfasering van third-party cookies als de dominante tool voor cross-site tracking, targeting & ad-serving. Het verdwijnen van deze cookies verandert nl. de manier waarop partijen als publishers, adverteerders en ad tech bedrijven persoonlijke data kunnen verzamelen en gebruiken

De manier waarop we vandaag surfers dus kunnen identificerende manier waarop we online data over die surfers kunnen verzamelen om één geïntegreerd (interesse en sociodemo) profiel over die surfers kunnen opbouwen, en de manier waarop we die surfers vervolgens gericht kunnen targeten (overheen verschillende sites) obv hun profiel, staat onder druk door deze verschillende evoluties.