Audio
Laat van je horen met audio! Breng jouw boodschap letterlijk tussen de oren van je doelgroep. Bij Ads & Data bieden we advertentiemogelijkheden aan via de populaire podcasts van onze nieuwsmerken zoals DS Vandaag, de HBvL True Crime podcast of de Sjotcast van Nieuwsblad. Daarnaast zit je bij ons goed om je spot uit te zenden op Radio Latina.
Groei in audio consumptie
Sinds de start van de COVID pandemie zien we stevige veranderingen in het luistergedrag van de Belgen. Onderzoek geeft aan dat de laatste 4 jaar luistertijd gemiddeld met 66minuten per dag is toegenomen tot 5u29min. Die groei komt bijna volledig uit digital audio door deze evoluties:
- Live radio kan nu op veel meer plaatsten beluisterd worden dan enkel via FM (denk aan webplayers en verschillende mobile apps).
- Streamen van muziek is nu de normaalste zaak ter wereld geworden.
- Podcasts zijn geen nichebeleving meer is nu grote mediabedrijven ook begonnen zijn met het maken van podcast series.
Het aandeel in de groei van audio is gelijkmatig verdeeld tussen de drie evoluties hierboven aangehaald. Podcasts zijn goed voor 7% van de totale luistertijd. Interessant weetje: 72% heeft last van screen fatigue en luistert liever dan kijken naar content.
Podcast in korte tijd enorm populair
Podcasting is niet nieuw. Het ontstond in de jaren ’80 als audioblogs, maar werd pas bekend in 2004 als het effectief podcast werd genoemd. Een lange tijd was podcast een nichebeleving voor een specifieke (eerder technische doelgroepen), maar dat is de laatste jaren sterk veranderd. Podcasts werden beschikbaar op meerdere gebruiksvriendelijke platformen en het aantal onderwerpen en topics groeide sterk. Het kantelmoment voor de populariteit van podcasts kwam toen grote productiebedrijven werden opgericht (of overgekocht) en media uitgevers zelf podcasts begonnen te maken in een periode waar mensen door de pandemie podcasts ontdekten en massaal begonnen te beluisteren. De intrede van smart speakers op verschillende plaatsen in huis en de integratie van in-dash entertainment systems in de wagen droegen ook bij tot de populariteit van podcasts.

- Het profiel van podcast luisteraars in België zijn jong 16-44 jaar (80%) en eerder wat mannelijk (52%). Maar er is ook groei bij de oudere doelgroepen.
- Podcast worden op alle mogelijk plekken beluisterd, maar het is vooral een ‘me-time’ ervaring waarbij luisteraars zich terugtrekken in hun persoonlijke bubbel tijdens het sporten, in de wagen of op het openbaar vervoer. Het is on-demand, je luistert wanneer het je best uitkomt.
- Podcast luisteren is een ‘lean-in’ activiteit. De podcast luisteraar is bijzonder sterk betrokken en luistert zeer aandachtig. Daardoor is het geen vluchtig medium, maar een waardevolle manier om een betrokken publiek te bereiken.

Podcast luisteraars staan open voor reclame
Meer dan 60% van de gebruikers zegt naar podcasts te luisteren tijdens de vrije tijd en de meerderheid vindt advertenties of sponsorboodschappen niet erg omdat ze weten dat het een middel is om de podcast te ondersteunen. Het gemak en de flexibiliteit waarmee je naar podcasts luistert, maken het medium zeer gewaardeerd in de ogen van consumenten die vervolgens ontvankelijker zijn voor de aanwezigheid van merken. Velen geven ook aan dat het een niet-intrustieve vorm van reclame is. Daarenboven gebruiken ruim 85% van de luisteraars een hoofdtelefoon of in-ear. Zo kan je als het ware je merkboodschap rechtstreeks in het oor van je doelgroep fluisteren. Podcast luisteraars zijn vaak in een positieve mood (relaxed, focused, happy) waardoor ze ook ontvankelijker zijn voor reclame.
Positieve impact op merkbekendheid en aankoopintentie
Podcastreclame, vooral wanneer deze wordt voorgelezen door de host, zorgt voor een sterkere merkherinnering dan meer traditionele vormen van reclame. Nielsen’s Podcast Ad Effectiveness heeft bijvoorbeeld aangetoond dat door de host voorgelezen advertenties een merkbekendheid van 71% genereren, wat vervolgens leidt tot hoge niveaus van consumenteninteresse, aankoopintentie en aanbeveling.

Gebruik onze contexten in jouw voordeel
Er bestaan podcasts in een brede waaier aan contentcategorieën zoals nieuws, politiek, cultuur & maatschappij, sport, educatie, fictie, humor, technologie, geschiedenis, maar ook podcasts shows van bekende hosts. Door je advertentie in de juiste context te plaatsen, verhoog je de relevantie van je advertentie en de betrokkenheid van de potentiële klant.
Advertentiemogelijkheden
Bij Ads & Data kan je adverteren volgens twee principes. Als adverteerder ben je sponsor van onze premium podcasts waarbij audio spot in een relevante context staat. Of samen met Brand Studio vertalen we je merkverhaal naar een podcast.
Een overzicht:
- Sponsoring – Targeted pre/mid-roll ad: plaats jouw audio spotje bij de door jouw gekozen podcast of podcast serie.
- Sponsoring – Sponsor integratie: met de medewerking van de redactie zorgen we een sponsorintegratie die perfect past en relevant is bij de gekozen podcast of podcast serie.
- On demand podcast creatie: Wil je je eigen merkverhaal vertellen? Ons creatief team bij Brand Studio helpt je om een podcast te produceren op basis van jouw briefing en merkbehoeften. Natuurlijk promoot je nadien je podcast via onze premium en relevante podcasts.

Radio Latina
Radio Latina is een essentieel medium voor de Portugese bevolking in Luxemburg. De muziek, de altijd zeer levendige en interactieve uitzendingen en de programma’s in het Spaans, Italiaans en Kaapverdisch maken Radio Latina tot een multiculturele radio die door de gehele bevolking van het Groothertogdom wordt gewaardeerd.
Lees meer over Radio LatinaVoor meer info contacteer onze experten …
