Hoe kan jouw merk connecteren met de Snapchat Generation?

Een doelgroep met een duidelijke mening en even duidelijk consumptiepatroon. Welke adverteerder wil daar niet voor tekenen. Wat moet je weten over het gedrag van de Snapchat Generation zodat je ermee kan connecteren?

Snapchat verbindt mensen wereldwijd. Miljoenen mensen die op een soortgelijke manier denken, op een gelijkaardige manier naar producten en diensten kijken en die bovenal zichzelf willen zijn.  Door hun open kijk op de samenleving en op producten en de early adopter die ze zijn, is de Snapchat Generation een interessante doelgroep voor merken uit zeer diverse categorieën en sectoren.  Maar hun eigenheid maakt het ook niet gemakkelijk om met mensen uit deze generatie in contact te treden, te connecteren. Als adverteerder of als media- of creatief bureau volg je best een aantal codes en speelt best in op hoe ze naar zichzelf en de wereld kijken.

 

Faken is uit den boze bij deze generatie

Laten we daarom wat dieper ingaan op hoe de Snapchat Generation zich gedraagt. Het belangrijkste element is allicht hoe ze naar zichzelf kijkt. Jezelf kunnen zijn is extreem belangrijk. Deze generatie heeft geen tijd om te faken. Ze willen gezien, gehoord én erkend worden om wie ze echt zijn. Niet toevallig dat jezelf kunnen zijn het centrale thema is van de VRT-actie De Warmste Week.  Hoe Snapchatters zich online gedragen reflecteert dus helemaal hoe ze zelf zijn. 8 op 10 vindt het belangrijk om eerlijk te zijn met zichzelf. Die transparantie en eerlijkheid moeten ook bedrijven dus uitstralen.

 

 

 

Snapchat generation
2021 Global Cassandra Study commissioned by Snap Inc. | Base: Total N=27.006 respondents

Zichzelf (kunnen) zijn heeft ook tot gevolg dat ze zich niet laten beïnvloeden. Ook hier spelen merken best op in. Als merk kan je je aanbieden aan de Snapchat Generation. Pushen werkt niet, of werkt zelfs contraproductief.  Merken die over sociale onderwerpen anders denken dan de Snapchatters, zullen door hen dan ook beduidend minder gekocht worden.

 

Snapchatters zijn harde werkers

Van jongsaf is de Snapchat Generation opgevoed om hard te werken en is hen geleerd dat doorzetten een deugd is. Deze generatie wil het verschil maken. Ze zijn ‘book smart’, ‘street smart’ én competititief. 69% van de Snapchatters ziet zich zo. Een heel stuk meer dan de 56% onder de niet-Snapchatters.

Keerzijde van de medaille is dat ze veel stress ervaren. 60% onder hen ondervindt dagelijks of wekelijks stress. Het weerhoudt er hen echter niet van beduidend hoopvoller en dynamischer te zijn dan niet-Snapschatters.

Snapchat generation
2021 Global Cassandra Study commissioned by Snap Inc. | Base: Total N=27.006 respondents
Snapchat generation

Big spenders

Hoe open, hoopvol en transparant Snapchatters zijn, toont zich ook in hun manier om te communiceren. Ze hebben geen probleem met het voeren van ongemakkelijke gesprekken en gaan taboes niet uit de weg. Het is een houding die ze ook bij merken appreciëren.

Een laatste belangrijk aspect is natuurlijk hun consumptiepatroon. Snapchatters spenderen in zowat elke categorie meer dan wie Snapchat niet gebruikt. Heeft het te maken met hun volwassen gedrag, zelfs op jonge leeftijd?

Merklogo’s kunnen daarbij zeker. Zo geven ze aan kledij en accessoires te willen dragen met een logo op. Het helpt hen naar eigen zeggen ook bij het tonen van hun eigen identiteit. Maar… ze doen dat omdat het merken zijn die ergens voor staan.  Merken die ergens voor staan waarmee zij het eens zijn. Voor Snapchatters is de purpose van een merk dus extreem belangrijk. Een gewaarschuwd merk…

Meer info? Contacteer onze experten …

Leen Vloemans

Sales Product Specialist +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be

Valérie Heyse

Sales Product Specialist +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be