Ads & Data – consent maakt gepersonaliseerde advertenties voor jouw merk mogelijk

Eén van de belangrijkste pijlers om het ‘Ads & Data Total Video – ecosysteem’ te realiseren, was het uitrollen van de ‘Ads & Data – consent’. Oftewel de noodzakelijke toestemming van een gebruiker om zijn of haar data te verzamelen en te profileren voor gepersonaliseerde advertenties op de media van alle Ads & Data – partners.

Consent is een absolute must én wel om verschillende redenen. In de eerste plaats om segmenten en profielen op te bouwen om deze vervolgens te delen met onze partners en onze gebruikers zo gepersonaliseerde advertenties te kunnen aanbieden. De consent maakt het m.a.w. mogelijk om de telco data (Telenet en Proximus) aan online data (Play Media, Mediahuis, De Buren en VRT) elkaar te koppelen in het Ads & Data Total Video – ecosysteem.


Twee soorten consent
Account consent
verwijst naar de toestemming voor sociodemo informatie zoals geslacht, leeftijd en locatie. Deze consent wordt automatisch gevraagd bij een online registratie op GoPlay of één van de nieuwswebsites van Mediahuis, maar ook bij het tv kijken via de Telenet of Proximus settopbox. Op basis van deze verzamelde data kunnen er specifieke segmenten gecreëerd worden zoals bijvoorbeeld mannen 18-54.

Een andere soort consent is de behavioural consent oftewel de toestemming om lees-, kijk- en surfgedrag te verzamelen. Dit gaat niet alleen over de websites en artikels die de gebruiker bezoekt en met welke frequentie, maar ook welke tv-programma’s hij of zij bekijkt via de settopbox. Deze consent maakt het mogelijk om erg specifieke segmenten zoals foodies, sportlovers, enz. te maken.
De Ads & Data – consent wordt via verschillende ‘ingangen’ (tv, laptop, tablet, smartphone, Goplay app of website of nieuwswebsites) opgebouwd. Wanneer een gebruiker ‘Ads & Data – consent’ geeft voor zijn behavioral en account data bij minimum één van de Ads & Data – partners, kan deze data ook ingezet worden op de platformen van alle andere partners. Dit maakt dat – via de Ads & Data – consent – telco en online segmenten in het Ads & Data Total Video – ecosysteem aan elkaar kunnen worden gekoppeld.
Iemand die regelmatig Sporza.be bezoekt en Ads & Data behavioural consent heeft gegeven, zal worden opgenomen in het segment ‘Sport Lovers’ en kan nadien dus perfect getarget worden, wanneer hij bijvoorbeeld surft naar nieuwsblad.be.
Door het toevoegen van de verzamelde telco data aan de bestaande data, slaagt Ads & Data erin om de bestaande dataset enorm te verrijken. Dit is een unicum in België en maak het mogelijk om meer dan ooit gericht aan de slag te gaan met jouw campagne.

Graag meer weten? Contacteer

Ann-Sophie Libbrecht

Ann-Sophie Libbrecht

Innovation Manager +32 471 10 15 88 Ann-Sophie.Libbrecht@adsanddata.be