Beregoede resultaten voor NAT Beer van Nestlé dankzij Smart AD

Begin 2021 lanceerde Nestlé ontbijtgranen voor kinderen: NAT Beer. Om dit nieuwe merk te promoten, kwam Nestlé samen met UM (Mediabrands) aankloppen bij Ads & Data. Smart AD bleek de ideale oplossing te zijn om een sterke impact te creëren bij de beoogde doelgroep.

‘Good food, good life’ is de slogan die Nestlé dagelijks hanteert om de consumenten een brede waaier van kwaliteitsproducten aan te bieden voor elk moment van de dag en voor elk gezinslid. Onder die slogan en na nauw overleg met zo’n 700 ouders en kinderen is NAT Beer tot stand gekomen. De ontbijtgranen voor kinderen zijn gemaakt op basis van natuurlijke ingrediënten. Een pluspunt hierbij is dat ze individueel verpakt zijn in porties op kindermaat en overal kunnen worden gegeten, met of zonder melk. NAT Beer zorgt er op een speelse manier voor dat het ontbijtmoment voor kinderen niet alleen leuk is, maar ook lekker en voedzaam, een win-win dus.

Met een specifieke doelgroep voor ogen was Nestlé samen met UM (Mediabrands) op zoek naar een manier om NAT Beer in de kijker te zetten. Dankzij Smart AD (of Addressable TV) was het mogelijk om de campagne die tijdens het voorjaar van 2021 liep, heel gericht in te zetten op gezinnen met jonge kinderen. Dit bovendien voor een toegankelijk budget op alle Play-zenders. Nestlé koos ervoor om in de tv-spot te werken met een straffe promotie: de kijkers kregen de mogelijkheid om 50% van de aankoopwaarde terugbetaald te krijgen. Dit simpelweg door de QR-code te scannen of te surfen naar de website.

De Smart AD – campagne leverde sterke resultaten op. Zo lag de conversiegraad ver boven de benchmark. Bijna 68.000 gezinnen uit de doelgroep zagen de tv-spot. Nestlé kon zo bijna 70% nieuwe consumenten rekruteren, wat resulteerde in een duidelijke uplift van de verkoop tijdens de Smart AD – campagne.

Vandaag, meer nog dan gisteren, komt het erop aan relevant te zijn voor de consument, die met reclameboodschappen overspoeld wordt. Wanneer ze met deze situatie geconfronteerd worden, vinden steeds meer consumenten de middelen om de reclame te vermijden. Om doeltreffend te blijven, dienen reclamemodellen zich heruit te vinden en te evolueren naar meer personalisatie. Wanneer de boodschap relevant is, wordt ze beter ontvangen en, onmiskenbaar, beter onthouden. Daarom hebben wij voor de Nat Beer campagne voor Addressable TV gekozen. Dat heeft er ons toe in staat gesteld om de juiste persoon met de juiste boodschap aan te spreken. Het gaat om een geslaagde campagne, waarbij de consument voor de boodschap veel ontvankelijker bleek dan dat bij een klassieke campagne het geval is. Het aantal gebruikte kortingsbonnen spreekt daarbij boekdelen. Addressable TV biedt het beste van twee werelden, namelijk de kans om te genieten van het tv-bereik én van het vermogen om, net als in digital, een specifieke doelgroep aan te spreken. Het is een winnende mix die, daar ben ik van overtuigd, in de toekomst een versnelling hoger zal schakelen.

Diane Faynsztein – Market Intelligence & Media Manager Nestlé Belgilux

Smart AD maakt het mogelijk om de kracht van televisie te combineren met de precisie van data. Dat TV omwille van het grote bereik en de sterke impact van branding een hoge return on investment biedt voor de adverteerders, wordt bewezen in vele studies. Dankzij addressable TV wordt televisie data driven en kan je je campagne heel gericht targeten op relevante doelgroepen voor je merk zonder enige waste. Deze case van Nestlé toont aan dat addressable TV ook zeer performant is op vlak van conversie en dus uitermate geschikt is om in te zetten in het laatste deel van de consumer journey.

Ann-Sophie Libbrecht, Innovation Manager Ads & Data

Graag meer weten?

Contacteer Ann-Sophie Libbrecht, Innovation Manager via Ann-Sophie.Libbrecht@adsanddata.be