Augmented Reality is hier, immersiever dan traditionele reclame

Onderzoek toont aan dat Augmented Reality meeslepende ervaringen biedt op verschillende platformen en mediatypen. De prestaties van Snapchat op dit gebied zijn onovertroffen.

Immersieve ervaringen zijn waardevol

Om te testen hoe meeslepend AR-ervaringen zijn, gaf Snapchat het strategisch marktonderzoeksbureau Alter Agents opdracht voor een internationale, multicell-studie onder consumenten. Deelnemers werden gerekruteerd om deel te nemen aan virtuele, individuele onderzoek sessies waarin hen werd gevraagd specifieke mediaplatformen te gebruiken en online video’s te bekijken in een willekeurige volgorde. Tijdens de sessie werd hun niveau van immersie berekend door de variabiliteit van hun hartslag te meten door een smartwatch.

Immersion’s neurowetenschappelijk platform stelt ons in staat om de verschillende hartslagpatronen in kaart te brengen die aangeven dat een deelnemer zich in een immersieve staat bevindt. Dat wordt vertaald in de Immersion Index, die het niveau van onderdompeling van een persoon aangeeft op een schaal van 0 tot 100. Deze gegevens zijn afkomstig uit de VS, hoewel de resultaten consistent zijn in de andere onderzochte landen: het VK, Saoedi-Arabië en Frankrijk.

Het feit dat Snapchat zo goed scoort in de Immersion Index komt omdat het een platform is waar mensen contact hebben met echte vrienden en de wereld ervaren via de Snap-camera.

AR op Snapchat is 1,7x immersiever dan andere platformen

Snapchat bleek het meest meeslepende sociale platform voor AR-ervaringen te zijn – meer dan andere mobiele platforms die AR in hun camera aanbieden. Deelnemers aan de Alter Agents studie werd gevraagd om de platformen te gebruiken zoals ze dat normaal zouden doen en dit gedurende 60 seconden per keer.  Ze gebruiken een vorm an AR-ervaring in een willekeurige volgorde.  De Immersion Index gaf een duidelijke koploper aan.

Deelnemers die een AR-ervaring op Snapchat beleefden, hadden gemiddeld een Immersion Index Score van 73, vergeleken met een gemiddelde score van 43 in de peer group – dat is 1,7x meer immersief!

Snapchat wou ook onderzoeken hoe de aandacht voor en de emotionele betrokkenheid bij reclame met augmented reality verschilt van meer traditionele media. De resultaten waren fascinerend: AR merkervaringen behouden door de tijd een hoge aandacht, terwijl traditionele reclame pieken en dalen vertonen.

AR-ervaringen kunnen bedrijfsresultaten stimuleren

Het is duidelijk dat adverteren bij sterk betrokken en aandachtige personen positieve gevolgen heeft voor de effectiviteit van een advertentie. Deze onderzoeksresultaten zijn zinvol voor adverteerders die campagnes plannen.  Snapchat onderscheidt zich op dit vlak van andere platformen.

Dit onderzoek toont aan dat Snapchat en de AR-formaten (zoals Lenzen en Filters), marketeers de mogelijkheid bieden om immersieve reclame te maken.  Deze reclame heeft bijgevolg een grotere kans om te worden herinnerd door de gebruiker – en wordt actie gestimuleerd.

Wil je meer weten over Snapchat? Contacteer onze experten …

Morgane De Backer

Morgane De Backer

Account Executive +32 472 72 67 76 Morgane.De.Backer@adsanddata.be

Valérie Heyse

Digital & Social Sales Expert +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be
Leen Vloemans

Leen Vloemans

Digital & Social Sales Expert +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be