Snapchat
Een Camera app om te communiceren met je echte vrienden
Snapchat is een camera- en messaging-app die mensen verbindt met hun vrienden en de wereld. Snapchatters uiten zich actief op het platform, ze sturen Snap-berichten naar hun vrienden i.p.v. een tekst berichtje. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, toch!? Gemiddeld besteden ze elke dag meer dan 30 minuten aan Snapchat. Met Snapchat kunnen adverteerders een wereldwijd publiek bereiken en deel uitmaken van hun dagelijkse gesprekken.
Groot bereik …
Snapchat heeft in België maandelijks bijna 3 miljoen actieve gebruikers, waarvan de helft (1,5 mio) de app op dagelijkse basis gebruikt. Gemiddeld besteden Snapchatters elke dag meer dan 30 minuten aan Snapchat.
De core van het Snapchat publiek bevindt zich tussen 18 en 34 jaar. En de kans is groot dat je dit publiek niet via andere platformen kan bereiken. Bijna een derde (31%) van de Snapchat-gebruikers is niet te vinden op Instagram op dagelijkse basis, de helft gebruikt geen Youtube en heel weinig Snapchatters zitten op Twitter of TikTok.
… en interessante doelgroepen
In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, zijn het niet alleen de kids die Snapchat gebruiken. 38% van de Belgische Snapchatters heeft een full-time job en een op drie heeft zelfs kinderen.
Gen Z Snapchatters in België hebben 41% meer kans dan Gen Z Non- Snapchatters om de pagina van een merk op social media vorige maand te hebben bezocht, en 2,3x zo waarschijnlijk een merk te hebben geliked/gevolgd.
Brede waaier aan targeting opties
Bovendien kan je met Snap als advertising platform ook zeer eenvoudig de gewenste doelgroep bereiken. Zo kunnen adverteerders hun audience bereiken door middel van:
- Demografie: selecteer op leeftijd, geslacht, taal en meer.
- Interesse en gedrag: bereik Snapchatters op basis van hun online en werkelijke interesses en gedrag
- Locatie: target op land, steden, radius rond een specifiek adres, …
Verder is het ook mogelijk een doelgroep te verfijnen via:
- Lookalike audiences: vergroot je bereik door Snapchat-gebruikers te vinden die vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep
- Snap audience match: upload je eigen CRM-data en vind die gebruikers op Snapchat
- Pixel custom audiences: focus op een groep geïnteresseerde Snapchatters die actief met je merk interactie aangaan
- Retargeting
Laat de speelse kant van je merk zien
Reclame op Snapchat is een uitbreiding van het natuurlijke gedrag van de users binnen de applicatie. Er zijn twee categorieën wat betreft advertenties: de Content Ads en de Camera Ads.
De Content Ads bestaan uit 3 formaten:
- Snap Ads: display- of video-formaten die verschijnen tussen de verhalen van je vrienden
- Story Ads: Native display of video’s verschijnen in de Discovery content
- Collection Ads: toon meerdere producten in 1 ad door middel van een carousel
Bij de Camera Ads heb je de keuze uit:
- Lenzen: creatieve toevoeging tijdens het maken van een foto
- Filters: een layer die je toevoegt na het nemen van je Snap / foto
Maak optimaal gebruik van gesponsorde AR-lenzen
Snapchat’s Artificial Reality (AR) lenzen veranderen de manier waarop gebruikers de wereld ervaren. Ze leggen eenvoudigweg digitale effecten, animaties of afbeeldingen bovenop een levensechte afbeelding. Bovendien kunnen Snapchatters communiceren met het gesuperponeerde beeld – de AR-effecten bewegen terwijl je real-life beeld beweegt. Aangezien 75% van de Snapchat-gebruikers dagelijks met AR werken, kan het maken van een gesponsorde lens die je merk weergeeft een effectieve manier zijn om Snapchat voor marketing te gebruiken.
Download de Snapchat Media Kit
De Snapchat Media Kit bevat een overzicht van alle ad formaten.
Download nu