Belgische consument bevestigt vertrouwen in nieuwsmedia

Meer dan de helft van alle Belgen (16+) consumeren dagelijks een nieuwsmerk. Dat blijkt uit de Persbereikcijfers die het CIM vandaag publiceert voor de periode van 1 september 2023 tot 31 mei 2024. Het totaalbereik van alle Belgische nieuwsmedia groeit met 1,7% ten opzichte van de voorgaande periode. Mediahuis blijft met voorsprong de grootste krantenuitgever.

Dagelijks vertrouwen 5,4 miljoen Belgen op de berichtgeving van nieuwsmedia via kranten, nieuwssites, apps of podcasts. Het totaalbereik van alle Belgische nieuwsmedia groeit met 1,7%, gedreven door een sterke digitale groei met 5,9% (web, app, video en podcast). Voor het eerst in jaren houdt het bereik van de gedrukte krant stand met 0,4% groei ten opzichte van de vorige periode. Dit cijfer omvat zowel de papieren krant als de digitale replica van de krant.

Mediahuis bevestigt opnieuw haar positie als marktleider in de Belgische nieuwsmarkt. Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bereiken samen dagelijks meer dan 2,5 miljoen nieuwsconsumenten via de kranten, sites, apps en podcasts, goed voor 44% van alle Vlamingen (16+).

  • De Standaard behoudt haar positie als grootste kwaliteitskrant van Vlaanderen en bereikt dagelijks via haar verschillende kanalen, zo’n 624.000 nieuwsconsumenten, een stijging van bijna 4% ten opzichte van de vorige periode.
  • Gazet van Antwerpen is de sterkste stijger onder de Belgische nieuwstitels met een indrukwekkende toename van 8,6% in totaalbereik, goed voor bijna 680.000 dagelijkse nieuwsconsumenten.
  • Het Belang van Limburg bereikt dagelijks in totaal meer dan 515.000 nieuwsconsumenten en blijft het grootste nieuwsmerk in Limburg.
  • Nieuwsblad vormt als nieuwsmerk met meer dan 1,5 nieuwsconsumenten per dag, de basis van het grote Mediahuisbereik. De drie populaire titels van Mediahuis bereiken op die manier meer dan 2,2 nieuwsconsumenten per dag.
  • Billie, het lifestylemagazine van Mediahuis, blijft het grootste krantenmagazine van Vlaanderen en bereikt ongeveer 640.000 lezers. Ook Standaard Magazine en DS Weekblad noteren een mooie stijging en bereiken respectievelijk 339.000 (+10,6%) en 335.000 (+5,2%) lezers.

Het vertrouwen dat onze titels door de jaren heen hebben opgebouwd, is vandaag relevanter dan ooit. In een tijdperk van onzekerheid en informatieovervloed, waarin twijfel over de juistheid van nieuws steeds vaker voorkomt, maken consumenten bewust de keuze voor betrouwbare nieuwsmerken. Het is onze opdracht om die consument ook in de toekomst te blijven voorzien van onafhankelijke, betrouwbare journalistiek en een rijke, veelzijdige nieuwsbeleving, zowel in print als via onze digitale platformen – met tekst, beeld, video en audio.

Koen Verwee, CEO Mediahuis