Ads & Data stelt voor ‘Onderdak: Het grote renovatieonderzoek’
Zo’n 547 Vlamingen namen deel aan het grote renovatieonderzoek van Onderdak. Voor meer dan de helft van de Vlamingen zijn de voornaamste redenen om te verbouwen energiezuiniger gaan wonen en het verbeteren van het huidige comfort. Dat de Vlaming een baksteen in de maag heeft, is een understatement. Eén op twee renoveert sommige dingen zelf, maar laat de rest door een aannemer uitvoeren. Slechts 15% van de ondervraagden zijn echte ‘doe-het-zelvers’ en doen alles zelf of met behulp van familie. Eén op drie renoveerders steekt liever niet zelf de handen uit de mouwen en schakelt een aannemer in voor alle werken.
Bijna 60% van alle renovaties kosten minder dan 25.000 euro. Veel renovaties zijn kleiner van aard waar de kosten lager liggen. Slechts 16% geeft meer dan 50.000 euro uit aan verbouwingen. Op het prioriteitenlijstje staan technieken zoals bijvoorbeeld airco en verwarming met stip op nummer één (60%) om aan te pakken. Nadien volgen de renovatie van de badkamer (58%) en de keuken (54%). Het valt op dat één derde zegt geen slimme woning te willen of aangeeft geen slimme toepassingen nodig te hebben. Wie wel van zijn of haar huis een slim huis wil maken, gaat vooral aan de slag met energietoepassingen. Vlamingen die renoveren willen een slimme thermostaat (40%) en 36% wil een systeem voor energiemonitoring of zelfconsumptie van zonnestroom. Duurzaamheid en budget blijven voor veel Vlamingen die willen renoveren een moeilijk huwelijk. Bijna 30% vindt het belangrijk, maar niet betaalbaar.
De meerderheid (48%) van de ondervraagden gaat via websites over bouwen en verbouwen op zoek naar inspiratie en informatie over renoveren. Op twee staan websites van bouwbedrijven en de derde plaats is weggelegd voor magazines.
De belangrijkste inzichten en trends uit het onderzoek verschijnen nu zaterdag 23 november in Onderdak bij De Standaard, Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
“Vanuit Ads & Data willen we met Onderdak boeiende verhalen naar onze lezers brengen. Het onderzoek dat we gedaan hebben, stelt ons in staat om relevante insights te delen met onze partners waarop zij konden inspelen door hieromtrent inspirerende content te creëren. Brand Studio gaat steeds op zoek naar manieren om voor onze partners de juiste context te creëren.”
Tiny Peeleman, Project Management Lead Brand Studio, Ads & DataGraag meer weten?
Bekijk dan hier onze infografiek over Onderdak: Het Renovatieonderzoek.
Neem contact op met Tiny Peeleman, Project Lead Brand Studio via Tiny.Peeleman@adsanddata.be voor meer info.