Reclame-inkomsten voor luxemerken op LinkedIn groeien sneller dan verwacht

Ongeveer 15% van de reclame-inkomsten bij LinkedIn komen van merken als Mercedes-Benz, Cartier, Louis Vuitton en andere consumentenmerken. LinkedIn dat vooral gekend is voor zakelijke marketing, is het favoriete platform geworden van de luxe adverteerders.

LinkedIn, dat eigendom is van Microsoft, plukt de vruchten van “de grote herschikking” die plaatsvindt op de jobmarkt. Reclamebudgetten die oorspronkelijk voorzien waren voor evenementen of luchthaven advertenties vinden gemakkelijk hun weg naar het platform.  Opvallend is de groeiende aanwezigheid van luxemerken die veel budget en tijd investeren op het platform. Audi, Cartier, Kate Spade, Louis Vuitton en Mercedes-Benz zijn slechts een handvol merken die nu in contact treden met LinkedIn’s 774 miljoen gebruikers.

Wat maakt LinkedIn zo aantrekkelijk voor deze merken?

LinkedIn-leden hebben een hoog inkomen, met het hoogste gemiddelde gezinsinkomen van alle platformgebruikers,” zegt Ann Lundberg, senior director strategic accounts, LinkedIn Marketing Solutions.  “Vandaag zijn consumentenmerken goed voor ongeveer 15% van de advertentie inkomsten bij LinkedIn. Luxemerken – waaronder auto’s, mode, financiën, technologie en reizen – lopen voorop“, zegt Penry Price, vice president van marketing solutions bij LinkedIn. “Dit is een categorie die misschien wel veel groter kan worden dan we hadden verwacht.”

De huidige situatie waarin de terug-naar-werk scenario’s uitgerold worden, helpt de trend alleen maar versnellen. eMarketer voorspelt dat LinkedIn dit jaar nog verder zal groeien en heeft ondertussen de groei nog hoger ingeschat.

De fundamentele shift van meer business online te doen, speelt in het voordeel van LinkedIn. Merken beseffen dat werk- en privé-leven veel dichter bij elkaar zijn gekomen. We zien veel meer engagement en interesse van merken die zeggen ‘wacht eens even dit zijn mensen met fantastische banen en koopkracht’.

Peter Vahle, senior forecasting analist eMarketer
Polestar

Shoppen voor carrières en Cartier

Louis Vuitton promoot zijn Capucines-tas met beperkte oplage aan zijn 1,6 miljoen volgers en Mercedes-Benz toont de straffe prestaties van zijn Mercedes-AMG EQS.  Het past allemaal bij elkaar, zegt Lundberg. “Veel marketeers zijn het erover eens dat we een onnodige lijn trekken tussen B2B- en B2C-doelstellingen.  Op LinkedIn kunnen ze zeer betrokken professionals bereiken met koopkracht in een work-life omgeving.

Volgens LinkedIn’s 2021 Audience Research & Segmentation Study, die werd uitgevoerd door Interpret, hadden respondenten die LinkedIn bezochten 14% hogere aankoopintentie voor luxe producten in vergelijking met andere sociale platforms. Ze zeiden ook dat ze van plan waren 22% meer uit te geven aan die producten in het komende jaar.

 

 

Voor luxemerken zijn er ook voordelen verbonden aan de aanwezigheid op een platform dat in het bedrijfsleven is ontstaan. De tools die gebouwd zijn om business-to-business (B2B) producten en diensten te verkopen, kunnen namelijk goed gebruikt worden voor business-to-consumer (B2C) producten die een langere verkoopcyclus hebben. Dit zijn het soort dingen die merken waarderen omdat het deel uitmaakt van hun normale verkoopcyclus. Het is niet zoals het kopen van een paar sneakers.

Penry Price, vice president marketing solutions LinkedIn

Herkenbaarheid helpt ook, zegt eMarketer’s Vahle. “LinkedIn heeft geweldige tools voor targeting en attributie. Ze hebben vergelijkbare functies als Facebook en Instagram als het gaat om de nieuwsfeed en display-advertenties, dus mensen voelen zich meer op hun gemak bij het gebruik ervan.”  De hogere advertentietarieven zijn voor luxemerken minder een probleem.  “Ze kunnen de uitgaven rechtvaardigen”, zegt hij.

In tegenstelling tot andere platformen heeft LinkedIn weinig te maken met zorgen over privacy en ad-serving Dat schept vertrouwen en wordt duidelijk in de jaarlijkse vertrouwensbarometer van de sociale platformen, waarin LinkedIn al 4 jaar op rij de top positie inneemt.

De LinkedIn strategie voor 2022 is consistent voor B2B en B2C: help marketeers in contact te komen met klanten in een context en een mindset waarin ze ontvankelijk zijn, die merkversterkend is en die resultaten oplevert.

 

 

Meer info? Contacteer onze experten…

Leen Vloemans

Leen Vloemans

Digital & Social Sales Expert +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be
Valérie Heyse

Valérie Heyse

Digital & Social Sales Expert +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be