Play-programma’s leveren topprestaties in 2021

SBS Belgium duikt de eindejaarsperiode in met alle reden voor een goed feestje. Ondanks de stevige concurrentie, de coronabeperkingen, een overvolle sportzomer en internationale content die zich naar de Vlaamse huiskamer streamt, blikt de zendergroep terug op een jaar vol nieuwe initiatieven en absolute topcijfers!

Target gehaald
In 2021 mocht de Play-familie de nieuwe zenders Play7 en Play Sports Open boven de doopvont houden en kwam ook het contentplatform GoPlay de troepen versterken. Met de combinatie van vaste waarden en sterke nieuwkomers – zowel bij de programma’s als de schermgezichten – investeert SBS Belgium onverminderd in straf, lokaal en verrassend topentertainment. En dit alles resulteert eind 2021 in een sterk gecombineerd marktaandeel van 20% (op de doelgroep VVA 18-54). Daarmee wordt de ambitieuze target voor 2021 gehaald met een brede mix van sterke titels, vaste waarden en nieuw talent.

Beste voorjaar ooit
Het voorjaar begon met de moeder der realityreeksen, Big Brother, dat met een gemiddeld marktaandeel van 32,1% (VVA 18-54) sterk presteerde. Naast 378.383 lineaire kijkers deed Big Brother er online nog eens 10,3 miljoen views bij (inclusief 3,7 miljoen views voor de gesmaakte livestream). Big Brother kon duidelijk een jong en actief publiek aanspreken over de verschillende platformen heen, waardoor Play4 meer dan 4 op 5 Vlamingen uit haar doelgroep kon bereiken.

Na Big Brother heerste De Mol over de zondagavond met 48,3% marktaandeel (1.404.765 kijkers) en online nog eens ruim 3.7 miljoen views. Blind Gekocht bleef op topniveau met 38.3% marktaandeel (828.673 kijkers) en De Container Cup tekende voor een viriele 25.3% marktaandeel en 429.079 kijkers).

Samen met de knappe resultaten van de nieuwkomers De Bachelorette (23.1% marktaandeel, 432.478
kijkers) en het intrigerende Don’t Worry Be Happy (23.6% en 652.138 kijkers) kende Play4 zelfs zijn beste voorjaar ooit.

Straffe najaarscijfers
Na de pittige concurrentie van de vele grote sportevenementen afgelopen zomer (EK, Tour de France en Olympische Spelen) veerde de Play-familie in het najaar weer op. Meer dan ooit kunnen kijkers op verschillende momenten afstemmen op verschillende platformen om hun favoriete content te bekijken. Lineair, uitgesteld, on demand… de Play programma’s vinden hun weg naar het publiek.

Het blijkt een perfecte voedingsbodem voor verdere vernieuwing: enkele nieuwkomers spatten dit najaar van het scherm en van de kijkcijfertabellen. De Verhulstjes Saint-Tropez, Klopjacht en James De Musical gaan met hun best bekeken aflevering vlotjes over het miljoen kijkers.
Ook sterkhouders De Slimste Mens ter Wereld en Dancing With The Stars blijven stevig verankerd in de top 10 van best bekeken afleveringen. Maar ook Play Sports Open wist 2 op 3 abonnees te bereiken. En waar Big Brother en De Mol in het voorjaar de top van het online klassement domineerden, neemt De Slimste Mens die rol dit najaar gewoon over, met bijna 4,8 miljoen views op GoPlay.

Jingle all the Play!
Play4 sluit 2021 af met de finale van De Slimste Mens Ter Wereld, Dancing With The Stars: Merry Christmas en Dancing With The Stars: Happy New Year. Op Play5 start de nieuwe Vlaamse realityreeks Dance Dreams en Play7 staat nog heel de maand december in teken van Winter Wonderland, met de leukste kerstfilms.

Tenslotte kondigt 2022 zich nu al straf aan: Peter Van de Veire en Geraldine Kemper warmen zich alvast op voor een nieuw seizoen Big Brother. Ook deze keer blijven we innoveren met de lancering van Play247, het kanaal dat Big Brother 24 op 7 volgt.