LinkedIn 5 jaar op rij het meest betrouwbare social media platform

LinkedIn is voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot het meest betrouwbare social media platform. Dit komt omdat LinkedIn een bedrijfsgericht social netwerksite is met een unieke strategie om online netwerken tot een succes op de lange termijn te maken.

Problemen met misleidende inhoud, privacy en veiligheid blijven sociale media teisteren. In het jaarlijkse Digital Trust Benchmark report analyseren Insider Intelligence en eMarketer de gegevens van de vijfde jaarlijkse “Digital Trust Survey” om te evalueren hoe sociale-mediagebruikers denken over negen belangrijke sociale-mediaplatforms – Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Reddit, Snapchat, TikTok, Twitter en YouTube – en onthullen ze in welke mate vertrouwen van invloed is op het gebruik en de houding ten opzichte van reclame.

LinkedIn staat voor het vijfde jaar op de eerste plaats voor de meest waardevolle sociale valuta – vertrouwen.  Er werd geanalyseerd welke factoren het meest van invloed zijn op het vertrouwen in sociale platformen en hoe deze factoren van invloed zijn op om er te interageren met advertenties of gesponsorde content.  Uit het rapport van dit jaar bleek dat LinkedIn zijn positie als toonaangevende site voor thought leadership heeft weten te behouden.

Pijlers van digitaal vertrouwen: hoe beïnvloeden ze de interactie met sociale media-advertenties

LinkedIn heeft de eerste plaats gekregen op vier van de vijf onderzochte pijlers van digitaal vertrouwen – Veiligheid, Legitimiteit, Gemeenschap, en Ad Experience. Wat volgens de onderzoeksresultaten voor verbetering vatbaar is, is het vertrouwen in Ad Relevance, waar LinkedIn op de derde plaats eindigde.

Gebruikers van sociale media noemden veiligheid als de belangrijkste factor die van invloed is op hun beslissing om te reageren op advertenties of gesponsorde inhoud, waarbij meer dan 52% van de respondenten in het onderzoek het als “zeer invloedrijk” omschreef. Die pijler staat boven op vier andere, die hieronder worden opgesomd in volgorde van gerapporteerde impact op advertentie-engagement.

# 1: Veiligheid

“Ik heb er vertrouwen in dat dit sociale platform mijn privacy en gegevens beschermt.”
De respondenten werd gevraagd om te beoordelen hoe goed social media-platforms hun privacy en gegevens beschermen. Het is geen verrassing dat deze pijler de grootste invloed heeft op het vertrouwen en de betrokkenheid bij advertenties. Internetgebruikers over de hele wereld realiseren zich hoe belangrijk e-security is.

# 2: Legitimiteit

“Ik zie misleidende inhoud op dit platform.”
Deze pijler verwijst naar misleidende inhoud op een platform, zoals “desinformatie, nepnieuws, oplichterij en clickbait”. Bij LinkedIn zijn we er trots op dat we een doelgerichte professionele community hosten die dit soort inhoud inherent minimaliseert, en we zijn blij om te zien dat gebruikers het daarmee eens zijn, aangezien zij ons als het meest vertrouwde van de negen platforms rangschikten voor Legitimiteit.

#3: Community

“Ik voel me veilig om deel te nemen en te posten op dit sociale platform.”
Community is een centraal aspect van sociale media. Mensen komen voor een groot deel naar deze platformen om te kunnen netwerken, interageren en met anderen in contact te komen. Het creëren van een veilige en comfortabele omgeving voor deze activiteiten is van het grootste belang, vooral omdat veel sociale advertenties zijn ontworpen om conversatie en gebruikersinput te genereren. We waren erg blij om te zien dat we van nummer 2 in deze categorie vorig jaar zijn gestegen naar de top van de lijst in 2021. En, het was geweldig om van eMarketer te horen waarom zij onze community zien als veilig en comfortabel voor onze leden. We blijven streven naar het creëren en behouden van een veilige omgeving voor iedereen: “We verwachten dat LinkedIn-gebruikers zich waarschijnlijk veiliger voelen omdat het platform voornamelijk gebruikt wordt voor online professioneel netwerken, wat betekent dat gebruikers zich waarschijnlijk meer zullen inspannen om gezonde, respectvolle interacties op het platform te onderhouden,” merkt eMarketer op.

#4: Ad Experience

“Dit platform laat mij vervelende advertenties zien.”
Deze pijler richt zich op Ad Experience door gebruikers van sociale media te vragen hoe waarschijnlijk het is dat de verschillende platforms hen vervelende advertenties tonen. Zelfs als je geweldige content maakt, is het mogelijk dat deze wordt besmeurd door associatie met een platform dat routinematig onderbrekende, opdringerige of “griezelige” advertenties serveert.

#5: Ad Relevance

“Dit platform toont mij relevante advertenties.”
Deze laatste pijler spreekt voor zich. Over het algemeen is dit een gebied van kracht voor sociale media reclame in vergelijking met sommige andere kanalen. Het rapport verwijst naar een GWI- en WARC-onderzoek van maart 2021 onder Amerikaanse internetgebruikers, waarin 20,5% zei dat ze het gevoel hebben dat advertenties die ze meestal zien op sociale media gepersonaliseerd zijn, tegenover slechts 14,1% die hetzelfde zei van advertenties op websites en 8,9% die hetzelfde zei van tv-advertenties.

 

Waarom digitaal vertrouwen belangrijk is voor sociale media-advertenties

Zoals eMarketer in het rapport erkent, is er geen direct verband tussen gebruikersvertrouwen en gebruikerspenetratie – althans nog niet.  Echter, het rapport merkt op: “Onze studie suggereert dat adverteerders wel degelijk rekening moeten houden met de staat van gebruikersvertrouwen in hun advertentiebestedingsbeslissingen. Veiligheid, Legitimiteit en Community hebben een grotere impact op de bereidheid van gebruikers van sociale media om advertenties te gebruiken dan de ad-gerelateerde pijlers Ad Relevance en Ad Experience. Dat betekent dat hoe hoger een platform scoort op deze gebieden, des te waarschijnlijker het is dat gebruikers ontvankelijk zullen zijn voor de advertenties die ze er te zien krijgen.”

“Zelfs als vertrouwen het gebruik van sociale media niet in grote mate heeft beïnvloed,” concludeert eMarketer, “kan het wel van invloed zijn op de betrokkenheid van gebruikers bij advertenties op sociale media.”

We waarderen het dat eMarketer de tijd heeft genomen om het vertrouwen tussen sociale platforms te evalueren, en we weten dat we ons moeten blijven inzetten om ervoor te zorgen dat onze leden en klanten erop vertrouwen dat we hen een geweldige ervaring kunnen bieden.

Meer info? Contacteer onze experten…

Leen Vloemans

Leen Vloemans

Sales Product Specialist +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be

Valérie Heyse

Sales Product Specialist +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be