Kwaliteit is belangrijk. Waarom goede advertenties werken.

Reclame zorgt ervoor dat het grootste deel van het internet gratis en toegankelijk is. Maar de impact van de creativiteit online wordt vaak onderschat.

Reclame zorgt ervoor dat het grootste deel van het internet gratis en toegankelijk is. Het helpt consumenten nieuwe producten en merken te ontdekken. Gericht adverteren is een essentieel onderdeel om merken met klanten in contact te brengen, vooral voor jonge bedrijven die misschien moeite hebben om de juiste mensen te bereiken in een overvolle markt met concurrenten die over veel geld beschikken.

Het is populair om te klagen over online advertenties, toch geeft 67% van de consumenten de voorkeur aan online advertenties boven het betalen voor online content.¹ Relevante advertenties helpen consumenten naar de juiste ervaringen. Sterker nog, 44% van de gebruikers vindt online advertenties nuttiger dan vroeger.² Met betere creaties en uiterst nauwkeurige targeting moet reclame worden gezien als een aanvulling op de internetervaring van de consument, eerder dan een storende factor.

Maak het verschil met kwalitatieve advertenties

We hebben allemaal de klachten gehoord over pop-up advertenties en de vreselijke gebruikerservaring bij het wegklikken (of proberen weg te klikken) ervan. In een recent rapport zegt 65% van de internetgebruikers dat online advertenties opdringeriger zijn dan vroegerTerwijl we werken aan het verbeteren van de data, is het hoog tijd dat we ook werken aan betere of meer creatieve advertenties.

Kwalitatieve advertenties zijn van cruciaal belang in de customer journey. Performance-adverteerders zetten creatieve advertenties vaak op een laag pitje omdat ze voorrang geven aan optimalisatie van de juiste doelgroep en meer kliks te generen. Door dit te herhalen komen ze in een negatieve spiraal van minder goede resultaten.  In werkelijkheid zijn het dezelfde consumenten die zowel je zogenaamde “discovery advertenties” als ook je “performance advertenties” zien.  Investeren in kwalitatief sterke creaties gedurende de gehele life-cycle van de consument is absoluut noodzakelijk voor consistentie in merkwaarde en resultaten.

Er zijn veel redenen waarom er geen creatieve ads gemaakt worden.  Misschien was er te veel focus op media en targeting, of te grote druk op budget, tijd en tools door korte deadlines. Ongeacht, creativiteit is van fundamenteel belang.  Als de boodschap en/of visuals er niet in slagen de interesse van een gebruiker te wekken, dan is al de rest verspilde moeite.

Betere personalisatie maakt het verschil

De complexiteit van het digitale ecosysteem neemt toe, maar gebruikers zijn niet bang om ons te vertellen wat ze leuk vinden. 88% van de gebruikers geeft aan de voordelen te zien van gepersonaliseerde advertenties, terwijl 50% een aankoop zal doen en loyaal aan het merk zal worden als ze gepersonaliseerde content ontvangen.⁴ Nu machine-learning en automatisering iedereen op gelijke voet zetten inzake targeting, biedingen en budgetten, worden creativiteit en kwaliteit de belangrijkste onderscheidende factoren om de resultaten voor adverteerders te verbeteren.

In een cookieless wereld, wordt creativiteit belangrijker dan ooit. Creatieve human-based personalisatie, zoals Dynamic Creative en Dynamic Product Ads (DPA), zijn toonaangevend voor kwalitatieve gepersonaliseerde ervaringen.  Beperkingen op targeting mogelijkheden betekent niet dat we slechte creaties moeten maken.  Door privacy-veilige data te combineren met kwalitatief hoogstaande interactieve creaties, vinden we een evenwicht tussen de beste resultaten voor adverteerders en de beste ervaring voor consumenten.

Creatieve innovatie leidt tot meer impact

Bouwen aan een betere toekomst is een marathon, geen sprint. Door te experimenteren met nieuwe benaderingen van advertentieformaten en -functies en door een creative-first mentaliteit te ontwikkelen, kunnen adverteerders nieuwe manieren vinden om klanten te inspireren om te pauzeren, te kijken, te voelen, te delen en te kopen.

Een goede creatie hoeft niet complex te zijn, maar slimme functies kunnen vaak helpen met betrokkenheid en interesse. We hebben ontdekt dat interactiviteit de product- en merkbekendheid over het algemeen met maar liefst 20% verhoogt.⁵ Duidelijke, sterke visuele effecten en slimme animaties en interactiviteit kunnen vaak een grote impact hebben.

In een zich snel ontwikkelend digitaal landschap ontstaan elke dag nieuwe digitale canvassen. Out-of-home komt naar de online wereld, via ConnectedTV kunnen we content consumeren die vroeger alleen lineair beschikbaar was, smartphones hebben vandaag kwalitatieve digitale camera’s waarmee 3D en Augmented Reality (AR) op grote schaal beschikbaar is. Hoewel dit extra complexiteit meebrengt, zijn het ook kansen voor beter engagement met je merk.  Misschien moeten we niet meer focussen op “nog nooit eerder gedaan” creatieve insteken, maar eerder “nog nooit zo goed gedaan”. Focus op de uitvoering en niet op de technologie.  Technologie evolueert zeer snel tegenwoordig en dat biedt ons leuke nieuwe insteken, maar de kunst is om technologie in dienst te stellen van een uitstekende consumentenervaring.

 

Het ontwikkelen van een creative-first strategie

Het is niet verbazend dat reclame soms een slechte naam krijgt. Slechte advertenties = slechte ervaringen = slechte feedback. Bij Yahoo! geloven ze erin dat de creatieve lat hoger gelegd kan worden voor publishers, platforms en adverteerders. Yahoo Creative Studios werkt samen met verschillende publishers en platformen en gaat creatieve uitdagingen aan op het gebied van DOOH, CTV, Immersive Ads, Display Ads, Native Ads en meer. Ads & Data en Yahoo! zijn er om je te helpen met je end-to-end creatieve campagnestrategie en ervoor te zorgen dat je boodschap zijn kracht en integriteit behoudt tot bij de eindconsument.

 

Bronnen

  • ¹,²,³ Yahoo, Consumer Omnibus Study, augustus 2021, n=1000.
  • ⁴ Yahoo, Consumer Omnibus Study, maart 2021.
  • ⁵ Yahoo, IPG Media Lab, Magna, The Interactive Effect Study, mei 2021.

 

Meer weten over creativiteit en performance advertising?

Cédric Peneau

Sales Product Specialist +32 478 27 84 61 Cedric.Peneau@adsanddata.be