Hoe maak je van je virtuele event op LinkedIn een succes voor de bezoeker?

Met dit vier-stappen plan wordt je LinkedIn evenement onvergetelijk vanuit het perspectief van de deelnemer.

Laten we eerlijk zijn: Er zijn een aantal aspecten van een persoonlijke conferentie die je online niet kunt krijgen. Er is het plezier van het verblijf in een hotel, de maaltijden op een onkostenrekening, handjes schudden en het uitwisselen van visitekaartjes … Dit online nabootsen is ofwel onmogelijk of zeer dom.

Er zijn echter veel onderdelen van die persoonlijke ervaring die je ook kan bieden aan je virtuele deelnemers. Bovendien zijn er enkele voordelen aan virtuele evenementen waar live evenementen niet aan kunnen tippen. Mensen kunnen in hun pyjama deelnemen. Je kan veelgevraagde sprekers aantrekken zonder je zorgen te hoeven maken over reiskosten of een week uit hun agenda te hoeven nemen. Deelnemers kunnen tijdens het evenement chatten en netwerken zonder de presentaties te onderbreken.

Het is tijd om virtuele evenementen niet langer te zien als een vervanging van live evenementen, maar om de unieke mogelijkheden te omarmen die een virtueel evenement voor je merk kan betekenen. De ervaring van de deelnemers is wat een conferentie, ongeacht het medium, echt onvergetelijk maakt, en je virtuele evenement kan met de juiste planning en uitvoering een unieke en waardevolle ervaring bieden.

 

4 stappen plan

Vierstappenplan

Stap 1: Trek de aandacht

Zoals bij elke marketingboodschap kan het een uitdaging zijn om je evenement op het juiste moment bij het juiste publiek te krijgen. Stel je dit eens voor: je potentiële bezoeker bekijkt sociale media, vakantiefoto’s van mensen, politieke memes en dansvideo’s. Ze zien een advertentie voor een bedrijfsevenement ertussen, maar het komt niet echt bij hen op, omdat ze niet in de juiste stemming zijn. Je CRM stuurt een follow-up e-mail, maar die gaat verloren in hun inbox.

LinkedIn Events maakt het gemakkelijker om de juiste professionele deelnemers aan te trekken. Je evenement verschijnt in de Evenementen tab op de LinkedIn pagina van je organisatie, waar het makkelijk te delen is met je volgers. Het zal ook verschijnen als aanbeveling in de “Mijn Netwerk” tabs van relevante leden en in aanbevelingsmails. Je kan je bereik nog vergroten met Sponsored Content advertenties die de registratie direct op je LinkedIn evenement stimuleren.

Door je evenement te adverteren waar potentiële deelnemers al op zoek zijn naar professionele inhoud, is de kans groter dat je een indruk maakt, bekendheid verhoogt en registraties genereert van uw professionele doelgroep.

Stap 2: Bevorder anticipatie en opwinding

Ben je zelf ooit ingeschreven voor een virtueel evenement en niets meer van de organisatie gehoord dan een reminder-mail een dag voor het event? Veel organisatoren missen de kans om mensen enthousiast en betrokken te maken, door interactie met de hosts, sprekers en elkaar. Dit soort interactie helpt ervoor te zorgen dat mensen die zich hebben ingeschreven zullen helpen om het evenement bekend te maken – en, natuurlijk, ook daadwerkelijk aanwezig zullen zijn op de dag zelf.  Dit is gemakkelijker met een LinkedIn event. Elk evenement heeft zijn eigen feed die je kan gebruiken om al weken op voorhand engagement op te bouwen. Post foto’s, info van je spreker(s), polls en previews van de inhoud met afbeeldingen en video. Al deze inhoud geeft je evenement legitimiteit, stimuleert opwinding en discussie, en houdt je evenement top-of-mind. Meer dan dat, het creëert een gevoel van plaats en community dat vaak ontbreekt in virtuele evenementen. Zorg ervoor dat je je belangrijkste berichten aanbeveelt aan je deelnemers.

Naarmate je evenement nadert, zal LinkedIn Events automatische herinneringen naar de deelnemers sturen, inclusief herinneringen wanneer je evenement één week, drie dagen of binnen 15 minuten is, om de opkomst te maximaliseren.

Stap 3: Organiseer een vlekkeloos evenement

Hoeveel virtuele evenementen heb je niet bijgewoond die te kampen hadden met technische problemen? De meeste organisaties zijn nieuw in het runnen van iets met de complexiteit van een volwaardige virtuele conferentie. Als de videostreams haperen, of de chatting- en posting-mogelijkheden niet volledig zijn ontwikkeld, lijdt de ervaring van de deelnemers eronder. Bezoekers verwachten een naadloze technologische ervaring wanneer het op virtuele evenementen aankomt.

Met een LinkedIn evenement kun je LinkedIn Live gebruiken om video uit te zenden, met maximaal vier afzonderlijke uitzendingen die per dag naar hetzelfde evenement worden gestreamd. Uw deelnemers ontvangen gegarandeerd een pushmelding wanneer de livestream begint, zodat ze met één tik in de Linkedin-app kunnen meedoen.

Tijdens het evenement kunnen de deelnemers met elkaar chatten in de LinkedIn Live comments feed en reageren op berichten in de Event feed. Omdat het allemaal wordt aangestuurd door LinkedIn, zijn de deelnemers al gewend aan de interface en hoeven ze geen nieuwe software te downloaden of te configureren. Het evenement bijwonen is net zo naadloos als het browsen van hun LinkedIn feed.

Stap 4: De conversatie verderzetten

Wat gebeurt er met de deelnemers na een evenement? Gaan ze terug aan het werk, delen ze misschien een paar inzichten op LinkedIn of gaan ze naar hun volgende Zoom call? Een memorabel evenement organiseren dat een paar sociale shares oplevert is natuurlijk geweldig, maar met de juiste follow-up kan je waarde blijven creëren voor je deelnemers.

In een recent onderzoek uitgevoerd door PathFactory en Heinz Marketing, noemden B2B marketeers het verbeteren van de manier waarop ze de betrokkenheid met hun publiek na het evenement maximaliseren als het grootste potentieel om de virtuele evenement ROI te maximaliseren. Dus hoe moeten we dit aanpakken?
Ten eerste, kan je een enquête of poll sturen op je LinkedIn Event feed om feedback te krijgen van de deelnemers voor je volgende evenement. De feed dient ook als centrale hub voor je LinkedIn Live opnames die naar het evenement gestreamd worden – aanwezigen kunnen alles op één locatie herbekijken.
Ten slotte kun je de deelnemers na het evenement ‘nurturen’. Met LinkedIn Campaign Manager, kun je een aangepaste doelgroep maken van mensen die zich hebben geregistreerd voor je evenement, en hen vervolgens retargeten met volgende stappen of een uitnodiging voor je volgende evenement.

Een virtueel succes

Er zijn een paar ontastbare elementen die memorabele virtuele events van de middelmatige onderscheiden: een gevoel van plaats, een community en een continue conversatie. Deze elementen helpen allemaal om je deelnemers voor, tijdens en na het evenement te betrekken, en creëren zo een ervaring die opvalt, zelfs in ons scherm-verzadigd dagelijks leven.  LinkedIn Events werd ontworpen om virtuele evenementen eenvoudig en intuïtief te maken voor zowel marketeers als bezoekers, door gebruik te maken van hetzelfde platform waarop je al vertrouwt om een zakelijk publiek te bereiken en te engageren.

Meer info? Contacteer onze experten …

Leen Vloemans

Leen Vloemans

Sales Product Specialist +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be

Valérie Heyse

Sales Product Specialist +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be