Hoe audiostreaming automerken met nieuwe generaties kan verbinden

In de auto-industrie vindt een enorme verschuiving plaats: auto-aankopen door zestigplussers nemen af, terwijl Gen X’ers, Millennials en Gen Z’s meer auto’s kopen. Dat betekent dat als je team nu nog steeds marketingplannen voor oudere generaties bijschaaft, dat enkel getrakteerd kan worden op een “Oké, boomer”…

We snappen het  wel. Deze trend vormt een nieuwe uitdaging voor automerken. Babyboomers zijn de natte droom van autoproducenten. Ze hebben de neiging om aan een specifiek automerk verknocht te zijn, voelen zich gesterkt door het traditionele aankoopproces en gaan graag naar de showroom om eens rond te kijken en een bepaald model uit te testen. Nu verliezen automerken hun ‘ideale’ klanten en winnen ze er minder voorspelbare voor in de plaats.

Neem bijvoorbeeld de volgende statistiek: 80 % van de Gen X’ers en jongere klanten hebben bij de start van hun zoektocht een andere autofabrikant in gedachten dan diegene waar ze uiteindelijk bij aanbelanden om een wagen te kopen. Met andere woorden, de nieuwere generaties van shoppers zijn in hun benadering van de aankoop van een wagen minder recht door zee.

Het is echter niet alleen dat ze minder trouw lijken te zijn aan één specifiek merk; deze nieuwe autokopers voelen zich veel geruster bij de idee om online opzoekingen te doen en aankoopbeslissingen te nemen. Daar waar babyboomers rechtstreeks naar de autohandel zouden stappen, gaan jongere nieuwe kopers liever om met hun smartphone dan met een autoverkoper: vandaag vindt 90 % van het auto-aankoopproces plaats op smartphones, tablets en computers.

Natuurlijk heeft de heersende pandemie onder meer op al deze trends een rechtstreekse impact gehad. COVID-19 heeft de consumentenvoorkeuren van de volgende generaties versneld. ‘Wrijvingloos’ kopen en leveren zit in de lift. Nu automerken voor de uitdaging staan om de gedragingen van deze jongere autokopers te decoderen, is het enorm belangrijk om middelen te steken in het vinden van deze nieuwere generaties en het bereiken ervan op flexibelere en innovatievere wijzen.

En zo verschijnt Spotify ten tonele. Eén Spotify luisteraar op vijf is van plan om tijdens het eerstkomende jaar een auto te kopen, en Spotify wordt onder Millennials beschouwd als het hét platform bij uitstek voor het ontdekken en aanbevelen van muziek.

Meer dan ooit effent Spotify het auto-aankooppad voor consumenten: luisteraars die op Spotify autoreclame horen maken 52 % meer kans om het nieuwe voertuig dat gepromoot wordt te kopen.

Wij rijden ook mee eens zij tot hun aankoop overgegaan zijn. Vorig jaar viel in het luisteren in de auto via Spotify t.o.v. het jaar voordien een stijging te noteren met 51 %. En met onze Streaming Intelligence beschikken we over de inzichten die je nodig hebt om je boodschap efficiënter uit te dragen, of je nu tot gedegen onderhoudsbeurten aanzet of een nieuwe wagen in de markt zet.

Vandaag is voor automerken de tijd aangebroken om een reclamecampagne op poten te zetten die op audiostreaming toegespitst is. Blijf lezen om meer te weten te komen over hoe audio je merk kan helpen om met de volgende generaties van autokopers in verbinding te treden.

Schaken een versnelling hoger om de Millennial autokopers te bereiken

Download infographic

Wil je meer weten? Contacteer onze experten …

Morgane De Backer

Account Executive +32 472 72 67 76 Morgane.De.Backer@adsanddata.be

Svooike Demunter

Digital & Social Sales Expert +32 472 22 30 54 Svooike.Demunter@adsanddata.be