De kerstvakantie is leuker met Snapchat

Social commerce, de aan- en verkoop van artikelen via social mediawebsites, is het afgelopen jaar enorm gegroeid omdat door de pandemie fysieke winkels gesloten waren en mensen hun manier shoppen drastisch hebben veranderd. Veel bedrijven hebben hun e-commercecapaciteit uitgebreid en investeerden meer in social commerce om hun klanten te bereiken.

Het vierde kwartaal van vorig jaar resulteerde in een recordaantal online verkopen en de verwachting is dat deze trend zich dit jaar zal doorzetten. Zelfs nu het winkelen fysiek weer mogelijk is, blijft het gebruik van sociale media groeien. Daarenboven zien we dat in 2021 wereldwijd meer dan 58% van al het webverkeer kwam van smartphones, in België is dat bijna 40%.  Snapchat is een van de social commerce-kanalen die het verschil maakt door hun immersieve advertentiemogelijkheden en het unieke bereik. Snapchat vangt niet alleen een grotendeels Millennial en Gen Z-publiek, maar de gebruikers met koopkracht.

 

Waarom Snapchat inschakelen in Q4?

Een deel van de aantrekkingskracht van Snapchat is de manier waarop de gebruikers winkelen. Volgens 2021 Deloitte Holiday Research geven Snapchat-gebruikers drie keer meer uit dan de gemiddelde shopper wanneer ze Kerstcadeautjes kopen via sociale apps. Ze zijn ook 20% meer geneigd dan niet-Snapchat gebruikers om producten aan te bevelen aan familie en vrienden. Met aantrekkelijke advertenties kunnen merken Snapchat-gebruikers ertoe aanzetten hun websites te bezoeken, apps te downloaden en zelfs rechtstreeks op Snapchat aankopen te doen.

Naast het grote bereik van Snapchat en de koopkracht van de Snapchatters, stelt het social commerce-kanaal merken ook in staat om eenvoudig en op een minder opdringerige manier deel te nemen aan de alledaagse conversaties. Met advertentie-opties zoals Augmented Reality Lenzen kunnen merken hun advertenties invoegen in de feeds van Snapchat-gebruikers zonder hun ervaring te onderbreken. Als je campagne gezichtsfilters bevat, kan je doelgroep genieten van de creativiteit van je merkreclame en ermee interageren.

Wil je goede resultaten? Begin op tijd met je campagnes!  In een enquête onder Amerikaanse Snapchat-gebruikers zei maar liefst 72% dat ze van plan zijn om te winkelen op Black Friday en Cyber Monday, en de meeste beginnen met het plannen van aankopen twee tot drie maanden voor grote feestdagen zoals Kerstmis.

 

81% van de Snapchatters die in normaal shopt in winkels, is van plan online te gaan winkelen.

Snapchatters zijn 34% meer geneigd dan niet-Snapchatters om te kopen bij merken die hun lokale gemeenschap ondersteunen.

72% van de Snapchatters is van plan om op Black Friday en Cyber Monday te shoppen.

Snapchat Holiday Guide

Download de Snapchat Holiday Guide 2021 met de shopping trends komende eindejaar periode, een planningsgids voor je campagnes, opvallende cijfers, aanbevelingen om je doelgroep optimaal te bereiken en tips voor een top Snapchat Ad te maken.

Download nu

Meer info? Contacteer onze experten …

Leen Vloemans

Leen Vloemans

Digital & Social Sales Expert +32 474 82 57 56 Leen.Vloemans@adsanddata.be
Valérie Heyse

Valérie Heyse

Digital & Social Sales Expert +32 473 87 71 58 Valerie.Heyse@adsanddata.be