Carrousel Ads bij LinkedIn, dit kan je ermee!
Wat zijn Carrousel Ads?
Carrousel Ads ken je zeker al van bij Facebook en Instagram, maar bij LinkedIn zijn ze nog relatief nieuw. Een hele mooie toevoeging aan het advertentieplatform, omdat dit voor organisaties nieuwe mogelijkheden biedt om onder de aandacht te komen bij (potentiële) klanten.
LinkedIn is de laatste jaren actief bezig met het optimaliseren van zijn advertentieplatform. Het doel hiervan is om het voor B2B-marketeers makkelijker te maken om een sterke connectie met hun doelgroep te creëren. Na het introduceren van native video’s en ook ‘lead gen forms’, heeft LinkedIn nu ook carrousel ads.
Met LinkedIn Carrousel Ads is het mogelijk om maximaal 10 verschillende advertenties naast elkaar te tonen. Deze bevatten allemaal een eigen tekst, afbeelding en eigen landingspagina. Deze advertentievorm biedt veel meer ruimte voor content en dus meer mogelijkheden om jouw boodschap over te brengen naar de doelgroep.
Veel mogelijkheden
In een bevraging gaven adverteerders aan dat ze carrousel ads willen inzetten om leuke en informatieve campagnes op te zetten. En vooral om verhalen te vertellen over hun bedrijf, producten, services, enz… Het grote voordeel van carrousel ads is dat je er meer informatie in kwijt kan dan in een ‘page post link ad’ (de normale advertentie met een afbeelding en een link), waardoor je veel meer mogelijkheden hebt: je merkverhaal vertellen, meerdere opties of gamma tonen, dieper ingaan op een specifiek aanbod of gewoon meer informatie delen. Hieronder heb ik een paar voorbeelden op een rijtje gezet van wat je allemaal met carrousel ads kan doen.
Uitlichten van meerdere producten
De meest bekende – en waarschijnlijk ook de meest gebruikte – manier om carrousel ads in te zetten, is het uitlichten van meerdere producten, diensten of services. Vaak wordt de visual identity van het bedrijf doorgetrokken in de verschillende kaarten van de carrousel ad zodat je toch een uniform geheel krijgt ondanks verschillende producten, diensten of services. De twee onderstaande voorbeelden doen dit resoluut door ‘brand signing’ hun logo op een vaste plek in de image te plaatsen. Het afgelopen jaar is de carrousel ad de nieuwe etalage geworden! In de periode waardoor heel wat bedrijven en winkels moesten sluiten door de Covid crisis, kon je de carrousel ad laden met allerlei afbeeldingen van je product aanbod.

Salesforce
Bekijk live voorbeeld
WeWork
Bekijk live voorbeeldDeze hotels zetten de carrousel ad in om emoties en lifestyle op te roepen. Door de carrousel ad te gebruiken, maximaliseer je de verschillende ervaringen en emoties. Het eerste voorbeeld zet in op de lifestyle ervaring, terwijl bij het tweede voorbeeld duidelijk emotie en beleving centraal staat.

Hilton Hotels & Resorts
Bekijk live voorbeeld
Hyatt Hotels Corporation
Bekijk live voorbeeldCarrousel Ads zijn ook handig om vacatures te promoten. Let wel op dat de verschillende vacatures relevant zijn voor dezelfde doelgroep, omdat de gehele advertentie maar voor één doelgroep kan worden geselecteerd. Dit gaat natuurlijk ook op als je een gamma van producten of diensten toont.

Samsung Electronics
Bekijk live voorbeeld
Roche
Bekijk live voorbeeldVertel een verhaal
Een verhaal vertellen kan je heel letterlijk nemen. Zie de carrousel ad als een flip boek. Je kan letterlijk een verhaal vertellen dat bij elke card verder opbouwt. Voor een informatieve advertentie is het visualiseren van een stappenplan, proces of een tijdlijn een zeer effectieve manier om een carrousel ad in te zetten. Op deze manier kun je namelijk een uitgebreider proces op een duidelijke en leuke manier laten zien. Het formaat leent zich ook goed om de resultaten van een onderzoek te delen. In de stijl van een infographic kan je in elke ‘kaart’ een in het oog springend resultaat verwerken. Dat is toch een leuke en creatieve manier om een whitepaper of ebook te promoten. Je zal zeker opvallen!
Eén afbeelding opsplitsen om een opvallend visueel effect te creëren
Een creatievere manier om carrousel ads in te zetten, is het gebruiken van één afbeelding en deze opsplitsen in de verschillende slides (zoals de voorbeelden hieronder). Dit creëert een leuk visueel effect en triggert mensen om naar rechts door te swipen, zodat ze het totale plaatje kunnen zien. Daarnaast valt dit extra op, omdat het in de tijdlijn duidelijk afwijkt van de andere posts.
Drie voordelen van de Carrousel Ad
#1 Meer aandacht van een professioneel publiek
Trek de aandacht van key decision-makers met carrousel ads. Omdat ze bestaan uit meerdere afbeeldingen vallen ze op in de newsfeed. Gebruik in het oog springende visuals die uitnodigen tot interactie op desktop en mobiel.
#2 Vertel een compleet merkverhaal
In de carrousel ad op LinkedIn kan je tot maximaal tien verschillende ‘kaarten’ toevoegen. Zo kan je meer content delen dan bij een standaard advertentie. Elke kaart bestaat uit een visual, een call-to-action en een URL. Door de kaarten op elkaar te laten aansluiten, kun je een compleet merkverhaal vertellen.
#3 Resultaten voor je business goals
Je naamsbekendheid en het verkeer naar je landingspagina’s worden door deze advertenties vergroot, eveneens als het aantal leads. Carrousel Ads werken vooral goed in combinatie met de Lead Gen formulieren. Het formulier wordt automatisch ingevuld waardoor het conversieproces sneller en gemakkelijker verloopt.
We hopen dat we je voldoende argumenten en mogelijkheden hebben meegegeven om bij je volgende campagne de LinkedIn Carrousel Ads op te nemen. Voor meer informatie kan je terecht bij onze LinkedIn experten.


