6 tips van Yahoo om jouw merk op het kerstlijstje te krijgen

Tijdens deze eindejaar periode verheugen mensen zich om weer echt te gaan shoppen. Voor merken is het bereiken van nieuwe klanten rond de feestdagen een topprioriteit. Hier zijn enkele tips waarop jouw merk dit moment kan pakken.
Yahoo!

Tip 1: Let op de financiën

Hou rekening met financiële situatie, verleid shoppers met mooie aanbiedingen, geef advies en tips over kostenbesparingen en betalingsalternatieven.

  • Volgens Yahoo onderzoek wordt er gemiddeld €277 uitgegeven aan Kerstcadeaus.
  • De groep van 16-24 jarigen geeft echter gemiddeld minder dan €100 uit aan Kerstcadeaus.
  • 36% van 16-34 jarigen spaart voor deze uitgaves aan het einde van het jaar.
62% start shopping for gifts pre December

Tip 2: Wacht niet tot het laatste moment

62% start met cadeaushopping voor december.  Hou rekening met mogelijke demografische verschillen en pas je marketing strategie hier op aan. Vrouwen beginnen eerder met kerstcadeaus te kopen (+38%) en de groep 25-34 jarigen beginnen met cadeaus te kopen in het weekend van Black Friday (2x meer dan andere leeftijdsgroepen).

Tip 3: Respecteer de normen en waarden van de klant

Deel de normen en waarden van je bedrijf en/of merk met de klant.  Denk na over productie, verpakking en leveringen en hoe je alternatieven voor duurzame consumptiegoederen kan aanbieden, zoals speciale belevingen en herbruikbare goederen.

  • 66% van de consumenten koopt tegenwoordig vaker lokaal geproduceerde goederen. Dit is significant hoger bij de 55-plussers.
  • 43% van de 16-34-jarigen is van plan om in de komende 12 maanden meer tweedehands artikelen te kopen en huur opties te bekijken. [index 139]
  • 1 op 3 van de 16-34-jarigen is van plan een speciale beleving cadeau te doen in plaats van fysieke producten. [index 129]

Tip 4: Begrijp je klanten

Zorg voor een vlotte online transactie en creëer interactieve en meeslepende winkelervaringen.

Top 3 voordelen

Online In-Store
Algemeen gemak Producten persoonlijk bekijken
Groter aanbod Kunnen passen
Gemakkelijker om te vergelijken Locale bedrijven steunen
Top influencing ad formats on Christmas buying decisions

Tip 5: Grijp de aandacht van je doelgroep

Een omni-channel media-mix strategie in deze periode is van cruciaal belang om nieuwe shoppers te bereiken en hun aandacht te grijpen.  Algemeen gezien heeft tv een grote impact, maar de aandacht van Gen Z wordt eerder getriggerd door digitale formaten.  Vrouwen tussen 16 en 34 jaar kijken vooral naar bloggers en influencers voor tips.

Yahoo! Christmas Shopping

Tip 6: Werk met betrouwbare partners

Yahoo-gebruikers zijn zeer geïnteresseerd in een boeiende shoppingbeleving :

  • Yahoo-gebruikers zijn +20% meer geïnteresseerd in QR-codes in de winkel (voor meer productinformatie, of om online een bestelling te plaatsen)
  • Yahoo-gebruikers zijn meer geïnteresseerd in ‘try before you buy’ AR/VR-ervaringen (index 124).
  • Yahoo-gebruikers zijn 21% meer geneigd om ervaringen te willen die het beste van online shoppen combineren met in-store winkelen (index 121).
  • 1 op 4 van de Yahoo-gebruikers zijn geïnteresseerd in unieke virtuele en interactieve belevingen in de winkel, waardoor je producten kan ervaren voordat je ze koopt (index 119).

Meer info? Contacteer onze experten …

Cédric Peneau

Digital Sales Expert +32 478 27 84 61 Cedric.Peneau@adsanddata.be