4 manieren om je automarketingplannen met digitale audioreclame op toerental te krijgen
Auto-adverteerders, zet je motoren aan. Millennials en Gen Z’s gaan als nooit tevoren de baan op en hun aankoopgedrag verschilt nogal sterk van dat van de babyboomers. Ze zijn minder geneigd om hun queeste naar een wagen bij een dealer aan te vatten en meer geneigd om online te starten.
Luisteraars die op Spotify autoreclame horen, maken 52 % meer kans om het nieuwe voertuig dat gepromoot wordt aan te kopen.
Dat is waar Spotify van pas komt. Spotify Free luisteraars uit de Gen Y en Z generaties brengen niet alleen veel tijd achter het stuur door. Ze steken ook meer tijd in opzoekingswerk rond hun volgende auto-aankoop en digitale audio-advertenties zitten de hele rit met hen uit. Ziehier hoe automerken en lokale verdelers het beste uit digital audio kunnen halen.

Versnel je merkopbouwinspanningen met digital audio-advertenties
Een nieuwe auto kopen is voor Spotify Free luisteraars, die 2,3 maal meer kans maken om kopers van een eerste wagen te zijn, levensbelangrijk. Het probleem voor automerken? Dat dit waardevolle publiek van eerste kopers niet zoveel tijd doorbrengt in de showroom, of persoonlijk met dealers het gesprek aangaat. In plaats daarvan loopt 90 % van het auto-aankoopproces vandaag via smartphones, tablets en computers.
Dat is waar digitale audioreclame van pas komt. Spotify Free luisteraars streamen gemiddeld 2,5 uur per dag, op dezelfde devices waarop het auto-aankoopproces doorgaat. Digital audio bereikt ook meer luisteraars dan traditionele radio-uitzendingen en voegt bijkomend uniek bereik toe aan andere mediakanalen zoals tv, video streaming en sociale media. Bovendien zorgt reclameblootstelling in digital audio voor een stijging in de herinnering van autoreclame met 41 %, wat betekent dat audioreclame in het hedendaagse auto-aankoopproces een essentiële stap vormt.
Spotify Free luisteraars maken 2,3 maal meer kans om eerste autokopers te zijn.
Schakel een versnelling hoger en probeer nieuwe creatieve formaten uit
Digital audio biedt auto-adverteerders meer creatieve uitwegen om met de luisteraars in verbinding te treden dan traditionele radio-uitzendingen. Schenk luisteraars 30 minuten reclamevrije muziek met een Sponsored Session. Neem een creatief voorbeeld aan Volkswagen en experimenteer met 3D audio, met als effect dat het geluid rond een luisteraar ‘beweegt’.
Of verenig het beste van beide werelden: een multiformaatcampagne die, wanneer mensen luisteren terwijl ze iets anders doen (autorijden, bijvoorbeeld), audio-advertenties combineert met display en videoreclame eens de Spotify app in zicht is. Multiformaatcampagnes (met audio en video) genereren een 2,2 maal grotere stijging in brand awareness dan video-advertenties alleen.
Geef je doelgroeptargeting een tune-up
Dankzij digital audio zijn auto-adverteerders in staat om het juiste publiek te bereiken, op het juiste moment en op de juiste plaats. Dat zorgt voor een efficiëntere campagne: onderzoek geeft aan dat dat Spotify luisteraars meer kans maken om zich advertenties beter te herinneren als deze hun moment of omgeving (h)erkent.
75 % van de Spotify luisteraars herinneren zich advertenties beter wanneer deze hun moment of omgeving (h)erkent.
Maak gebruik van Spotify’s Streaming Intelligence om verder te gaan dan demografische basisinformatie en met luisteraars over alle devices, momenten en formaten heen te connecteren terwijl ze hun geliefkoosde muziek en podcasts streamen. Start vanuit de basis met leeftijd, geslacht en locatietargeting alvorens te beslissen over de context, zoals terwijl ze rijden en naar een podcast luisteren, of vanop hun smartphone een fitness speellijst streamen, enzovoort.
Wil je meer informatie? Contacteer onze experten…
